Blokker-topman: 'Er gaat geen winkel meer dicht'

Blokker-topman: 'Er gaat geen winkel meer dicht'

Blokker heeft dit jaar tot nu toe vijf miljoen meer bezoekers en twee miljoen meer kopers over de vloer gekregen dan vorig jaar. “Het gaat eigenlijk heel erg goed met Blokker, die negatieve teneur begrijp ik niet”, zei president-commissaris Michiel Witteveen maandag in het programma Pauw.

Blokker heeft al het ‘saneringswerk’ in de afgelopen jaren gedaan door 150 winkels te sluiten. Suggesties dat er nog meer vestigingen op slot zouden moeten, wijst Witteveen van de hand. Ook verdere ontslagen van het personeel zijn volgens hem niet aan de orde. “Er gaat geen winkel meer dicht en er zijn momenteel achthonderd vacatures, dus we hebben juist te weinig mensen.”

Blokker heeft na de mediacampagne met Sarah Jessica Parker in 2016 veel klanten verloren, zegt Witteveen. De huishoudketen was daardoor in de perceptie van veel consumenten heel duur geworden. “Blokker leek ineens een soort kleine Bijenkorf te worden, dat was echt een verkeerde zet.” Inmiddels is het ‘Blokker van vroeger’ volgens de topman weer helemaal terug. “We zijn oneerbiedig gezegd weer een Winkel van Sinkel waar je alles kunt krijgen.” 

Witteveen zegt verder dat hij Action niet als een concurrent ziet. Blokker heeft volgens hem een ‘andere instelling’ en biedt meer ‘kwaliteit, service en duurzaamheid’. “Dat is niet te vergelijken met Action, het is een ander concept.”

Maandag werd bekend dat de familie Blokker na 122 jaar op zoek gaat naar een nieuwe eigenaar voor de winkelketen. Daarover zijn een aantal aftastende gesprekken gevoerd met verschillende partijen. Eerder deed moederconcern Blokker Holding de ketens Leen Bakker, Intertoys en Xenos al van de hand. Het winkelbedrijf stond vorig jaar 344 miljoen euro in het rood.

Lees op RetailTrends wat de grootste uitdagingen zijn voor de partij die Blokker koopt.
 

Reacties 9


Jan leverancier 16 nov, 10:00

Beste Jan Jansen. All je je huiswerk beter doet en bv eens leveranciers benadert dan weet je dat de werkelijkheid anders is. Leveranciers zijn aan de ene kant heel blij; ZIJ maken nu marge.... maar ze zijn ook teleurgesteld om dat de aantallen afnemen door de slechte verkopen bij Blokker. En ik kan het weten want ik BEN leverancier. Letterlijk; onderhandelen over prijzen wordt soms; ' vergeten'. En wat betreft de cijfers; kennen we Laurus (Konmar) nog? Sinds de allereerste opening van de nieuwste Konmar kelderde de omzet naar 50 tot 60%!! Het grootste drama in retail land ooit! En 3 jaar later roepen dat de omzet gestegen is en de bezoekersaantallen ook! ja logisch als je zo ver wegzakt met deze cijfers! Dit gebeurt precies bij Blokkker! Zo stom dan men dat niet kan beoordelen.....Per saldo loop je dan dan nog tientallen procent achter. Blokker is in de jaren 2009 tm 2013 al 1 miljoen klanten verloren door een visieloze en respectloze directie. En die trend is doorgezet. O ja en ook vervelend; de media haalt nog steeds de cijfers van de Holding en Blokker bv doorelkaar. (Telegraaf!!) Stop daar nu eens mee. Heel verwarrend. Er worden veel geschreven over Blokker (NRC) Nog redelijk mild allemaal. Velen weten gewoon niet wat zich werkelijk destijds achter de schermen heeft afgespeeld. Als dat ooit naar eens buiten komt in bv een boekvorm dan wordt dat het best verkocht boek ooit! Maar neem van mij aan dat dat uit respect (wat niet alleen aanwezig is bij leveranciers maar ook oud personeelsleden) naar de familie Blokker waarschijnlijk niet zal gebeuren.


Hank sel 14 nov, 14:41

In 2016 huurde Blokker retailadviseur Paul Moers in, om „mee te denken over het merk en de identiteit”, en sindsdien is het mede dankzij die mee-prater een grote ellende.


Frank Klaassen 13 nov, 20:23

Conversie van 40% is voor een bestemmingswinkel wel erg laag.


Jans Jansen 13 nov, 18:52

Goed naar de voorzitter geluisterd gisteravond tijdens pauw
10% meer bezoekers, 5,5% meer omzet
Hema doet in NL -/-4% action +/+ 2% dus je kan niet zeggen dat er geen leven in de formule zit en qua assortiment zit het wel goed.
Hans Wijmer jammer dat je voor de zoveelste je oude brood heer zwart maakt


Sicco van Brederode 13 nov, 12:41

Commentaar achteraf en van een afstand is makkelijk. Detailhandel is een lastige business geworden, zeker als je zo groot bent als Blokker. De enorme snelle veranderingen die plaatsvinden zijn veel lastiger om door te voeren als je zoveel winkmells bezit. Ik heb erg veel respect voor de organisatie en eigenaren. Tuurlijk gaat het soms mis, maar dat herkent elke ondernemer. Ik zit 30 jaar in de detailhandel, met ups en downs, dus mag en kan hierover meespreken.


Charles Paape 13 nov, 12:23

Haha Chris, met die weddenschap doe ik graag mee. De heer Witteveen heeft daar straks niets meer over te zeggen. By the way, het is niet alleen het assortiment waar het mis mee is. De consument WEET gewoon niet meer waarvoor hij bij Blokker binnen zou moeten gaan. Ze zijn de weg kwijt. En dan dat arme personeel: zo min mogelijk (laag betaalde) fte's die niet eens weten wat ze zelf verkopen en continu bezig zijn met uitpakken van voorraad. Betaal die mensen gewoon een eerlijk salaris en zet wat meer medewerkers in de winkels. Het betaalt zich echt terug en dan heb je ook geen 800 vacatures meer.


Chris Van Wesemael 13 nov, 12:05

Daar wil ik nu wel met plezier een weddenschap op afsluiten. De president-commissaris doet trouwens een uitspraak waar hij straks als er een nieuwe hoofdaandeelhouder zou gevonden worden (en ik spreek doelbewust in de voorwaardelijke wijs), nog weinig aan te zeggen heeft.


Hans Wijmer 13 nov, 11:20

Het basis probleem is het assortiment. Dat is niet goed omdat er geen inkopers meer werken die gevoel en verstand van de handel hebben. Retail is detail. Je maakt geen omzet en dus geen winst door 22 Senseo apparaten, 14 waterkokers, 7 Dolce Gusto machines, 15 verschillende andere koffiezetapparaten en 2 meter koekenpannen aan te bieden. Van veel ander artikelen is er niet of nauwelijks voorraad.


ikke weet het 13 nov, 10:58

klinkt als bij voetbal.
Zondag na de wedstrijd we hebben nog alle vertrouwen in de trainer.
Het laatste nieuws van maandagmorgen, de trainer is ontslagen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!