Tientallen winkels Gamma en Karwei draaien 'een relatief verlies'

Tientallen winkels Gamma en Karwei draaien 'een relatief verlies'

Intergamma denkt erover om winkels van Gamma en Karwei te ‘switchen’. Zo staan er vestigingen van Karwei in kleinere plaatsen waar behoefte is aan een traditionele bouwmarkt, terwijl in grotere plaatsen een Gamma omgebouwd zou kunnen worden tot een Karwei. Dat zegt topman Harm-Jan Stoter tegenover het FD.

Gamma en Karwei moeten volgens Stoter duidelijk van elkaar gaan verschillen, waarbij de laatstgenoemde formule zich toelegt op woninginrichting en decoratie. Ook voor Gamma is een nieuwe formule ontwikkeld. De winkel is ingericht in kluswerelden en voorzien van lagere stellingen. Het prijsbeleid kenmerkt zich voortaan door ‘every day low pricing, met aanbiedingen’, zegt hij.

Intergamma heeft bijna vierhonderd winkels in Nederland en België. Zo’n twintig procent daarvan draait operationele winst, maar is na aftrek van alle kosten verliesgevend. Dat is volgens Stoter een normaal percentage voor een winkelketen. De winkels dragen wel bij aan de dekking van de kosten, zoals de ontwikkeling van e-commerce, ICT, logistiek en verkoopkosten, benadrukt hij. “Dan is dat maar een relatief verlies.” Het sluiten van winkels is volgens Stoter niet aan de orde.

Intergamma nam afgelopen zomer de 156 bouwmarkten van CRH over, om meer grip op de winkels te krijgen. Het bedrijf is door de deal van een bijna honderd procent franchiseorganisatie naar een hybride model gegaan.

Reacties 1


Henny van Veen 19 nov, 12:58

Gamma moet meer vakhandel uitstralen/zijn.
Karwei moet echt inspirerend worden.
Nu is het beide niets. Alle marketing acties van de gevestigde DHZ markten lijken op elkaar en volgen elkaar netjes op.
Als iedereen lang genoeg wacht en stil zit, gaat Hornbach de slag op lange termijn winnen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!