Duurzame boodschappen zetten opmars voort

Duurzame boodschappen zetten opmars voort

Supermarkten hebben in het eerste half jaar driehonderd miljoen euro extra omgezet uit duurzamere producten met een keurmerk. Deze producten waren goed voor een groei van twintig procent ten opzichte van een jaar eerder, meldt onderzoeksbureau IRI.

In vergelijking met de reguliere supermarktgroei van 2,6 procent over de eerste zes maanden van 2018, winnen producten met een keurmerk flink aandeel. In sommige productcategorieën is het omzetaandeel al dertig procent of hoger. Zo heeft dertig procent van het verkochte vlees inmiddels een duurzaamheidskeurmerk. Vis loopt met 67 procent voorop op dit gebied.

De omzet van producten met een Beter Leven-keurmerk liep met 32 procent op, wat de sterkste groei is van alle keurmerken. Andere bekende keurmerken zijn onder meer MSC en ASC bij vis en Fairtrade bij koffie en thee.

De groei van voeding met een keurmerk voor duurzaamheid ligt dit jaar onder die van 2017, toen de omzet met dertig procent pluste. Voor volgend jaar verwacht IRI dat de groei van duurzaamheid verder een vlucht zal nemen. Vooral binnen zuivel en AGF wordt een flinke stijging voorspeld.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!