De meerderheid van de consumenten worstelt met de gangbare kledingmaten van bestaande modemerken. “Wij willen de standaardmaten vaarwel zeggen”, zei managing director Susanne Burger van Zozo tijdens het event What’s Next in Retail Tech.
Zozo creëerde met de Zozosuit een pak waarmee consumenten zichzelf in 3D kunnen opmeten. Hun maten worden vervolgens gekoppeld aan de database van het Japanse e-commercebedrijf. “Andere merken hebben misschien tien maten jeans, wij hebben er meer dan vijfduizend”, zegt Burger. Door de maten van de consument te matchen aan die uit de database, kan iedereen volgens haar een kledingstuk perfect op maat krijgen.
De 'ondemandkleding' van Zozo vergt hogere productiekosten dan reguliere fashion, zegt Burger. Maar die verwacht zij te compenseren door het lagere aantal retouren en de hogere klantloyaliteit. “Mensen die ons eenmaal geprobeerd hebben, zullen hun basics bij ons blijven kopen.”
Een eerdere versie van de Zozosuit bestond uit elastische sensoren, maar dat bleek moeilijk op grotere schaal te produceren en was erg duur. Het huidige pak bevat cameratechnologie. Doordat de technologie daarbij met name in de smartphone van consumenten zit, is de productie voor Zozo volgens Burger een stuk goedkoper. “We hopen zo veel mogelijk consumenten te bereiken en het gevoel van een betere pasvorm te bezorgen.”
Burger ging tijdens What’s Next in Retail Tech uitgebreid in op de omslag die Zozo teweeg wil brengen in de kleding die mensen dragen. Bekijk het video-interview op RetailTrends.
Ben Kuiters 27 nov, 18:03