Amerikaanse webwinkels hebben tijdens Cyber Monday in totaal 7,9 miljard dollar omgezet. Daarmee was afgelopen maandag ‘de grootste online winkeldag aller tijden’, blijkt uit cijfers van Adobe Analytics.
De Amerikaanse Cyber Monday-omzet ligt bijna twintig procent hoger dan vorig jaar. Daarmee groeide de koopjesdag online minder hard dan Thanksgiving en Black Friday, die respectievelijk voor 28 en 23,6 procent meer webwinkelomzet zorgden. Met een stijging van 55,6 procent groeide vooral de omzet uit bestellingen via mobiele devices sterk. In totaal werd voor twee miljard dollar via smartphones gekocht.
Ook Amazon laat weten dat Cyber Monday wereldwijd de grootste winkeldag uit zijn geschiedenis was, waarmee die dag de afgelopen editie van Prime Day aflost. Ook op Black Friday brak de e-commercereus records. Op beide dagen samen bestelden klanten wereldwijd meer dan achttien miljoen speelgoedartikelen en dertien miljoen fashionitems bij Amazon. In Nederland waren vooral elektronicaproducten populair. De bestverkochte producten bij Amazon in ons land waren de PlayStation 4 Pro en de ledlampen van Philips Hue en Osram Smart Plus.
Amazon had afgelopen weekend een pop-up store in Amsterdam, waar klanten tegen Black Friday-kortingen online producten konden kopen met hun smartphone. “We willen de breedte van ons productaanbod laten zien en Amazon op onze eigen manier iets toegankelijker maken”, zei topman Alex Ootes daarover tegen RetailTrends. Daarnaast zei hij te verwachten dat klanten vanwege de hoge kortingen ‘bijzonder veel’ zouden kopen.
Lees op RetailTrends meer over de toenemende activiteit van Amazon in Nederland.
Reacties 0