'Amazonification in Nederland? Eerder AliExpressification'

'Amazonification in Nederland? Eerder AliExpressification'

AliExpress staat op de vijfde plek in de lijst van populairste plekken om elektronica te kopen. 12,8 procent van de Nederlanders koopt weleens elektronica in de Chinese webwinkel van Alibaba. Dat blijkt uit de Retail Buying Study 2018 van IPG Mediabrands, waarvoor 55 klantreizen in kaart zijn gebracht.

AliExpress neemt de plek over van Expert, dat een jaar eerder de top vijf completeerde. MediaMarkt, bol.com, Coolblue en BCC nemen nog altijd de eerste vier posities in.

Speelgoed (10,3 procent) en meubels en woonaccessoires (7,9 procent) zijn twee andere populaire categorieën waarvoor Nederlandse consumenten bij AliExpress shoppen. De Nederlander wordt blijkbaar getriggerd door de lage prijzen en niet afgeschrikt door de lange levertijden, slechte reviews en soms bijkomende kosten”, aldus chief data & technology officer  Menno van der Steen. “Zelf inkoper spelen – bij AliExpress koop je bij de Chinese fabriek – is ook een spannend avontuur en het lijkt erop dat een steeds grotere groep hier plezier aan beleeft.”

Amazon is in geen van de elf onderzochte branches in de top vijf te vinden. 4,4 procent van de Nederlanders heeft er weleens speelgoed gekocht, 3,4 procent babyverzorgingsproducten en 3,2 procent elektronica. Amazon stelt in Nederland nog weinig voor, concludeert Van der Steen. “Er lijkt eerder sprake van AliExpressification dan Amazonification in Nederland.” Tegelijkertijd plaatst hij een kanttekening: “Als Amazon Ahold Delhaize koopt, en die middelen hebben zij, dan verwerft Amazon meteen een hoge positie in heel veel productcategorieën.”

Ga naar RetailTrends voor meer inzichten in het koopgedrag van de Nederlandse consument.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends