'Nederlandse consument loopt nog niet warm voor spraakassistenten'

'Nederlandse consument loopt nog niet warm voor spraakassistenten'

Iets meer dan een derde van de Nederlandse consumenten heeft wel eens iets gehoord of gelezen over spraakassistenten op smartphones en slimme speakers. Zo’n één op de vijf maakt er wel eens gebruik van, blijkt uit een peiling van Ipsos onder duizend consumenten.

De groep die al wel spraakassistenten gebruikt, is met 64 procent in ruime meerderheid positief tot zeer positief. 34 procent geeft een neutraal oordeel, terwijl slechts een paar procent negatief is. Spraakassistenten worden met 43 procent het meest gebruikt voor zoekopdrachten en het stellen van vragen. Online shopping staat met zes procent bijna onderaan de lijst van toepassingen, maar gebruikers staan hier wel positief tegenover. Een meerderheid van zestig procent van alle ondervraagden zegt geen enkele toepassing aansprekend te vinden.

Onder gebruikers is assistent Siri van Apple het populairst, gevolgd door Google Assistant en Amazon Alexa. Verder blijkt dat consumenten tot 35 jaar vooral Siri gebruiken, terwijl Google Assistant het meest gebruikt wordt door 35- tot 55-jarigen. Onder niet-gebruikers is er meer interesse voor Google Assistant dan voor Siri.

De bekendheid en het gebruik van spraakassistenten in ons land loopt achter ten opzichte van landen als de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Google Assistant en Google Home werden pas recent in Nederland gelanceerd, terwijl Amazons varianten nog niet beschikbaar zijn. In de VS, waar smart speakers al sinds 2014 op de markt zijn, is de penetratie snel gestegen tot boven twintig procent van alle huishoudens.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends