Nederlandse supermarkten hebben in de week voorafgaand aan Sinterklaas een omzet van 754 miljoen euro geboekt. Dat betekent een stijging van 5,4 procent en een recordbedrag, meldt brancheorganisatie CBL.
Vorig jaar kwam de sinterklaasomzet uit op 715 miljoen euro. Supermarkten profiteren van de sterke verkoop van de typische zoetigheden rond Sinterklaas. Pepernoten lopen het hardst, gevolgd door speculaas en chocoladeletters. Het CBL spreekt van ‘een mooi begin van de decembermaand’, dat vertrouwen geeft voor de kerstperiode.
De prijzen van ‘sinterklaasproducten’ in de supermarkt als snoep en chocolade zijn dit jaar iets lager dan vorig jaar, bleek uit onderzoek van ING in opdracht van De Telegraaf. Veel andere producten die typisch veel rond dit feest worden gekocht, zijn juist duurder geworden. Consumenten zijn op pakjesavond daardoor dit jaar gemiddeld drie procent duurder uit, terwijl de totale inflatie maar 2,1 procent bedraagt. Vooral speelgoed is fors duurder dan in 2017.
Reacties 0