Failliet Parfois probeerde het tevergeefs als NA-KD

Failliet Parfois probeerde het tevergeefs als NA-KD

Parfois schreef vorig jaar een verlies van bijna zeven ton in de boeken op een omzet van nog geen miljoen euro. Het verlies zette zich dit jaar door, waarna de Portugese franchisegever de leveringen aan de Nederlandse winkels staakte. Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag van curator Roel Slotboom.

Parfois opende sinds de start in 2017 in rap tempo zeven winkels. Waar het merk via onder meer webwinkels goed werd verkocht, viel de omzet in de winkels tegen. Ondernemers Robert Jan Visser en Robert Belder stellen dat de naamsbekendheid te laag was en dat het prijsbeleid van de franchisegever niet aansloot op de Nederlandse markt.

Er mocht alleen korting gegeven worden na instemming van de franchisegever, die daar terughoudend mee om zou gaan. Omdat de Nederlandse consument juist gericht is op kortingen, denkt het bestuur omzet mis te zijn gelopen. Verder wordt gewezen op de warme zomer van 2018, die tot teruglopende bestedingen zou hebben geleid in de modebranche.

De franchisegever staakte de leveringen aan de Nederlandse winkels afgelopen zomer vanwege een betalingsachterstand. Het winkelmeubilair is niet veel later door medewerkers van de Portugese firma opgehaald.

Eén van de Nederlandse aandeelhouders kwam vervolgens in contact met de importeur van het kledingmerk NA-KD, dat ook fysieke winkels in ons land wilde openen. Diverse winkels werden vervolgens omgebouwd van Parfois naar NA-KD, maar toen bleek dat de importeur daar niet financieel aan bij wilde dragen werd het faillissement aangevraagd.

Momenteel worden volgens de curator nog gesprekken gevoerd met overnamekandidaten. Op korte termijn moet duidelijk worden of een overname tot de mogelijkheden behoort.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends