Marqt test nieuwe concepten in Amsterdamse 'buurtwinkel'

Marqt test nieuwe concepten in Amsterdamse 'buurtwinkel'

Marqt opent donderdag zijn zestiende vestiging in winkelcentrum Brazilië in Amsterdam-Oost. De supermarktketen experimenteert daar met nieuwe onderdelen en een andere indeling.

In de winkel kunnen klanten onder meer een aparte route volgen die is afgestemd op het eetmoment van de dag. “We weten dat klanten met name vlak voor het eetmoment bij Marqt winkelen, en ons eerder als lokale buurtwinkel beschouwen dan one-stop-shop winkel”, aldus topman Joost Leeflang. Op een relatief klein oppervlak vinden bezoekers alles wat hoort bij de ochtend, middag of avond. Met speciale wisselmeubels wordt in de loop van de dag het productaanbod afgestemd.

Verder is er een gedeelte waar verse thee en koffie wordt gezet en yoghurt met granola voor ontbijt wordt aangeboden of salade en warme soep voor de lunch. Ook kunnen klanten verse groenten en fruit laten blenden, gratis kraanwater afnemen bij een tappunt en verse maaltijden laten opwarmen. Daarnaast is er een apart schap voor plantaardige proteïnen geïntroduceerd, omdat veel mensen het volgens Marqt lastig vinden om een plantaardig alternatief voor vlees te vinden. 

Marqt voerde recent al een grote assortimentswijziging door, waarbij 360 nieuwe producten ‘met een eerlijk verhaal’ werden geïntroduceerd. De retailer bevindt zich volgens Leeflang in een ‘transitiefase op weg naar groei’ en de nieuwe ontwikkelingen dienen om beslissingen voor de toekomst te maken. “Op basis van de feedback van klanten trekken we conclusies en passen daar onze expansiestrategie op aan.”
 

Reacties 1


Bert Ysfogel 5 dec, 14:11

Als je in dit soort "elitaire" winkels kijkt zie je toch vooral klanten met een mandje met een (klein) aantal producten en geen volle karretjes. De bulk halen de klanten toch bij "normale" supermarkten.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!