Spar staat op de tiende plek in de top dertig meest waardevolle Nederlandse merken. De supermarktketen is de hoogst genoteerde retailer in de rangschikking, die door WPP en Kantar is opgesteld.
Spar houdt met een merkwaarde van 1,91 miljard dollar opvallend genoeg marktleider Albert Heijn (916 miljoen) achter zich. De Zaanse supermarktketen staat op de veertiende plek, terwijl Jumbo (486 miljoen) op plaats achttien staat. Andere retailers in de lijst zijn Action (17de met een merkwaarde van 505 miljoen dollar) en HEMA (22ste, 371 miljoen dollar). Thuisbezorgd.nl (1,05 miljard dollar) eindigde als twaalfde.
Olie- en gasbedrijf Shell voert de eerste Nederlandse BrandZ Top 30 aan, met een merkwaarde van 20,66 miljard dollar. Heineken volgt op plek twee met 11,88 miljard, net iets meer dan Booking.com op plek drie (11,87 miljard).
De merkwaarde wordt berekend op basis van interviews met consumenten en een analyse van de financiële en zakelijke prestaties van de merken. Voor de lijst zijn 24 duizend Nederlandse consumenten ondervraagd over 450 merken.
Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken:
1. Shell
2. Heineken
3. Booking.com
4. ING
5. Philips
6. KPN
7. Rabobank
8. ABN Amro
9. Ziggo
10. Spar
11. Amstel Bier
12. Thuisbezorgd.nl
13. Nationale Nederlanden
14. Albert Heijn
15. Aegon
16. Senseo
17. Action
18. Jumbo
19. Douwe Egberts
20. KLM
21. Grolsch
22. Hema
23. A.S.R.
24. Hertog Jan
25. SNS
26. Bavaria
27. Honig
28. Telfort
29. Brand
30. ASN Bank
Riet Jacobs 10 dec, 23:38
ferdinand scheffer 10 dec, 16:17
Jan Janssen 10 dec, 16:13
ferdinand scheffer 10 dec, 16:11
Bert Ysfogel 10 dec, 15:11
Seb Seb 10 dec, 13:59
Webwinkel uit Delft 10 dec, 12:31