'Spar is meest waardevolle retailmerk uit Nederland'

'Spar is meest waardevolle retailmerk uit Nederland'

Spar staat op de tiende plek in de top dertig meest waardevolle Nederlandse merken. De supermarktketen is de hoogst genoteerde retailer in de rangschikking, die door WPP en Kantar is opgesteld. 

Spar houdt met een merkwaarde van 1,91 miljard dollar opvallend genoeg marktleider Albert Heijn (916 miljoen) achter zich. De Zaanse supermarktketen staat op de veertiende plek, terwijl Jumbo (486 miljoen) op plaats achttien staat. Andere retailers in de lijst zijn Action (17de met een merkwaarde van 505 miljoen dollar) en HEMA (22ste, 371 miljoen dollar). Thuisbezorgd.nl (1,05 miljard dollar) eindigde als twaalfde.

Olie- en gasbedrijf Shell voert de eerste Nederlandse BrandZ Top 30 aan, met een merkwaarde van 20,66 miljard dollar. Heineken volgt op plek twee met 11,88 miljard, net iets meer dan Booking.com op plek drie (11,87 miljard). 

De merkwaarde wordt berekend op basis van interviews met consumenten en een analyse van de financiële en zakelijke prestaties van de merken. Voor de lijst zijn 24 duizend Nederlandse consumenten ondervraagd over 450 merken.

Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken:
1. Shell
2. Heineken
3. Booking.com
4. ING
5. Philips
6. KPN
7. Rabobank
8. ABN Amro
9. Ziggo
10. Spar
11. Amstel Bier
12. Thuisbezorgd.nl
13. Nationale Nederlanden
14. Albert Heijn
15. Aegon
16. Senseo
17. Action
18. Jumbo
19. Douwe Egberts
20. KLM
21. Grolsch
22. Hema
23. A.S.R.
24. Hertog Jan
25. SNS
26. Bavaria
27. Honig
28. Telfort
29. Brand
30. ASN Bank

Reacties

Top van de lijst is herkenbaar, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat a.s.r. en SNS meer (positieve) merkwaarde hebben dan bol.com en CoolBlue

Geplaatst door Webwinkel uit Delft op 10 december 2018 om 11:31

Aansluitend kan ik me écht lastig voorstellen dat Spar een waardevoller merk is dan AH, Jumbo en KLM.

Geplaatst door Seb Seb op 10 december 2018 om 12:59

Jaarcijfers | Aegon
https://www.aegon.nl/overaegon/jaarcijfers
In 2017 was de omzet van Aegon wereldwijd 33 miljard euro. De nettowinst van Aegon over 2017 was 2.361 miljoen euro. Er werken wereldwijd ruim 28.000 mensen bij Aegon.

Thuisbezorgt staat 3 plaatsen hoger dan Aegon. Deze merkwaarde is iets ongrijpbaars en is moeilijk te plaatsen.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 10 december 2018 om 14:11

Schuitema en Unigro/Laurus , bouwden spar supermarkten , om naar c 1000 en super/de boer, thans zijn de meeste jumbo,, sperwer/plus en Sligro hebben de spar nu.

Geplaatst door ferdinand scheffer op 10 december 2018 om 15:11

Dat 6 van de top-30 merken biermerken zijn, zegt m.i. ook wel iets over de beleving van de consument in dit soort onderzoek ;-).

Geplaatst door Jan Janssen op 10 december 2018 om 15:13

om spar een waardevol merk te noemen, tja het is wel na a-h, en coop, het oudste kruideniersmerk, maar ,waardevoller, er zijn sparsupermarkten, die overstappen naar de coop formule

Geplaatst door ferdinand scheffer op 10 december 2018 om 15:17

Spar mag dan in Nederland niet meer zo groot zijn, het heeft wel in 44 landen vestigingen. Van China tot Zuid-Afrika en van Polen tot Spanje, Spar is met meer dan 12000 vestigingen wereldwijd een stuk groter dan AH of Jumbo. Een merk waarop we als Nederland trots mogen zijn.

Geplaatst door Riet Jacobs op 10 december 2018 om 22:38

Laatste nieuws

RetailTrends