Gerry Weber draaide vorig jaar een verlies van bijna 150 miljoen euro, maar in Nederland zijn geen problemen. “Ik heb gewoon winst afgedragen aan het concern”, zegt directeur Herbert Blom tegenover RetailTrends.
Het Duitse modeconcern maakte vorige week bekend 230 winkels te zullen sluiten. In ons land staan 42 winkels, maar die vallen niet onder de geplande sluitingsoperatie. Vooral in eigen land worden winkels gesloten, omdat de expansie daar de afgelopen jaren te snel is gegaan. “Ze hebben veel overnames gedaan, waardoor er in bepaalde steden drie winkels te vinden zijn”, aldus Blom.
Het moederbedrijf, waar ook Hallhuber onder valt, laat zich volgens hem omschrijven als ‘een traditionele Duitse organisatie met veel hiërarchie en bureaucratie’. “Dat wordt nu aangepakt, zodat de organisatie efficiënter en platter wordt.”
De Nederlandse organisatie opereert zelfstandig en is volgens Blom ‘hartstikke gezond’. Hij mikt op een ‘gestage groei’ van de modeketen. De afgelopen jaren zijn steeds één of twee winkels geopend. “Ik heb nog wel een paar witte vlekken. Als zich wat goeds voordoet, zal ik dat niet afslaan”, stelt hij.
Op RetailTrends wordt uitgebreid ingegaan op de revolutie van Gerry Weber, dat zich volgens Blom in een groeimarkt bevindt.
RetailRegister
Gerry Weber was een van de eerste retailers die zijn zoektocht naar winkellocaties kenbaar heeft gemaakt in het RetailRegister. De zoekprofielen worden gericht onder de aandacht gebracht van vastgoedbezitters. Zij kunnen retailers gericht benaderen met hun winkelaanbod. Het RetailRegister is een gezamenlijk initiatief van RetailTrends Media en Vastgoedjournaal. Retailers kunnen onbeperkt zoekprofielen aanmaken in het RetailRegister.
Will Go 19 dec, 12:31
Sander Lems 19 dec, 11:40