Zes verpakkingstrends uit foodstad Barcelona

Zes verpakkingstrends uit foodstad Barcelona

Door Patrick Zevenbergen
Creative manager WrappIDup (Paardekooper)

Samen met Ron van Amersfoort bezocht ik in september Barcelona. De stad van Gaudi, gotische straatjes, heerlijke tapas, gezellige gastrobars, smaakmakende patisserieën en bruisende cava. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig voor een fantastische trendtour en dat blijkt, want we hebben tijdens een driedaagse tour veel mooie foodconcepten gespot. Uiteraard met de bijbehorende trendy verpakkingen. 

IJscatcher  
Barcelona is een walhalla voor zoetekauwen. Het barst er van de bakkerijen, patisserieën en ijssalons. Of een combinatie van dat alles. Zo stapten we binnen in een verrassend foodconcept waarin wafels en ijs worden gecombineerd. De wafel wordt geserveerd in een stevige kartonnen cone en kan naar wens worden aangevuld met verschillende smaken ijs en diverse toppings. Het is leuk om te zien dat de verpakking een centrale rol speelt in dit trendy ijsconcept, want sociale media staan bomvol foto’s van deze ‘ijscatcher’. 

Nog meer ijs 
Een ander bijzonder ijsconcept is Rocambolesc. Eigenaar Jordi Roca is een van de drie broers achter toprestaurant El Celler de Can Roca. Hier word je getrakteerd op een bijzondere culinaire ijssensatie met smaken zoals gebakken appel en kaas. De ijssalon kenmerkt zich door een futuristische inrichting, net als een aantal verpakkingen. Naast de standaard ronde ijscups zagen we allerlei andere vormen, zoals badkuipverpakkingen en kegelverpakkingen. De verpakkingen zijn duidelijk aanwezig en vormen een belangrijk onderdeel van dit bijzondere ijsconcept.

Spaanse eenvoud
Naast de moderne foodconcepten zien we in Barcelona ook gewoon nog de traditionele barretjes en restaurantjes met rode plastic stoelen en geruite plastic tafelkleden. Het authentieke Spanje zien we ook terug in de overdekte markten, waar de verpakkingen relatief eenvoudig zijn. Een enkele keer viel ons oog op een bedrukte verpakking, maar dit aandeel is minimaal, zeker bij Mercat de Sant Antoni. Bij La Boqueria zagen we iets meer bedrukte verpakkingen, met name bij de luxere vleessoorten en tapas.

EIgenzinnig
Wat verder opviel zijn de eierverpakkingen. In Nederland wordt de overgrote meerderheid van de eieren verkocht in een standaard pulpbakje. In Barcelona kwamen we de meest fantastische eierverpakkingen tegen met veel aandacht voor materiaal, vorm en kleur. De eieren zitten doorgaans verpakt in een basis ‘onderkantje’ met daaromheen een mooie bedrukte kartonnen doos. We zien hierin diverse vormen, van rechthoekig tot zeskantig. De verpakkingen doen eerder denken aan een geschenkverpakking of een foodverpakking voor premium producten. 

Happy Pills
Net als in de Nederlandse steden, zie je ook in Barcelona diverse conceptstores. Happy Pills is een snoepwinkel geïnspireerd op de apotheek. Verpakkingen spelen in dit concept een centrale rol. Van pillendoosjes en medicijnpotjes tot apothekerstassen, verbanddozen en EHBO-kits. Klanten kunnen de verpakkingen zelf vullen en de grotere verpakkingen, zoals de verbanddozen, dienen als geschenkverpakkingen. Via de webshop van Happy Pills kunnen klanten ook zelf hun verpakking customizen.

Duurzaam
Natuurlijk hebben we ook gekeken naar ontwikkelingen op het gebied van duurzaam verpakken. Naar ons idee ligt Spanje hierin wel achter op Nederland. Bio en duurzaam vind je in Spanje vooral bij de natuurwinkel en is nog nauwelijks doorgedrongen in de supermarkten. Maar zo zijn wij ook ooit begonnen. In de biowinkels die we bezocht hebben, was er wel aandacht voor duurzaam verpakken. In plaats van plastic zakjes kon je voor groenten en fruit herbruikbare zakjes kopen, zoals je dit nu ook steeds meer in onze supermarkten ziet. Verder zie je dat veel startups zelf hun verpakkingen maken. Een bijzonder concept is Grey Street, waar uiteenlopende lokale producten worden verkocht. Van woningdecoratie en kleding tot sieraden en chocolade. De producten worden verpakt met gerecycled papier. Ze maken zelf cadeauzakjes van oude schoolschriften uit India. Hierdoor is elke verpakking uniek en het verhaal achter de verpakking is erg bijzonder.

 

Reacties 1


Herman van Wissen 22 dec, 11:58

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in