De Duitse supermarktketen Kaufland breekt eind dit jaar met Unilever. Alle producten van het levensmiddelenconcern worden uit de schappen gehaald, melden Duitse media.
Het conflict tussen de twee partijen speelt al een paar maanden. In september haalde Kaufland al 480 producten uit zijn winkels vanwege prijsverhogingen die Unilever had doorgevoerd. Daarbij ging het onder meer om merken als Knorr, Magnum en Dove.
Kaufland heeft nu besloten per 31 december ‘de zakelijke relaties na tientallen jaren te beëindigen’. Het zusterbedrijf van Lidl beschuldigt Unilever ervan als een van de belangrijkste merkfabrikanten ter wereld zijn markpositie te misbruiken. Behalve ‘drastische prijsverhogingen’ zijn ook de algemene voorwaarden ‘eenzijdig gewijzigd’, stelt Kaufland.
Het conflict is niet alleen zichtbaar in Duitsland, maar ook in Oost-Europese landen als Polen, Tsjechië en Kroatië verdwijnen merken uit de schappen. Unilever heeft de breuk geaccepteerd, meldt Lebensmittel Zeitung op basis van ingewijden. De supermarktketen zou een dure klant zijn door elk jaar verbeteringen te eisen, terwijl de groeicijfers achterblijven bij eerdere jaren.
Reacties 0