Plan tegen voedselverspilling krijgt vorm: eerste miljoenen beschikbaar

Plan tegen voedselverspilling krijgt vorm: eerste miljoenen beschikbaar

Onder meer Albert Heijn, McDonald’s en Unilever hebben zich verenigd in de stichting Samen tegen Voedselverspilling. De groep wil de komende jaren tientallen miljoenen investeren om voedselverspilling met de helft terug te dringen.

De stichting komt voor uit de eerder geformeerde Taskforce Circular Economy in Food en is een initiatief van onder meer Wageningen University & Research en het ministerie van Landbouw. De oprichting van de stichting is een doorbraak, zegt programmamanager van Wageningen UR en mede-initiatiefnemer Toine Timmermans in het FD. “Er zijn nu een integraal plan, een doelstelling, een organisatie en er is geld voor de uitvoering.” De stichting heeft een eerste budget van vijftien miljoen euro, waarvan zeven miljoen afkomstig is van het ministerie van Landbouw.

Door vrijwillige bijdragen van ondernemingen moet het budget de komende jaren verder groeien tot dertig miljoen euro. De deelnemers hebben een investeringsagenda opgesteld voor de periode tot en met 2021. Er komt onder meer tien miljoen beschikbaar voor een zogeheten revolving fund, dat doorlopend beschikbaar blijft voor projecten. Verder is voor startups twee miljoen en voor gedragsverandering van consumenten 3,5 miljoen euro uitgetrokken. In 2020 moeten tweehonderd bedrijven zijn aangesloten bij het initiatief.

In Nederland wordt naar schatting 22 procent van al het voedsel weggegooid. Het doel van de stichting is om de voedselverspilling in 2030 terug te brengen tot een miljoen ton per jaar, een halvering van het huidige volume.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!