Nederland is het eerste land buiten Duitsland voor Zalando’s ‘connected retail’-model. Ons land is ‘zeer geschikt’ voor het concept, zegt directeur Noord-Europa Kenneth Melchior in het AD.
Webwinkelen is in Nederland goed ingeburgerd en ons land is dichtbevolkt, zegt Melchior over de keuze. Door het aansluiten van lokale winkeliers op zijn platform, kunnen consumenten hun bestellingen sneller in huis hebben. “Als je in Rotterdam of Amsterdam woont en een winkel daar op ons platform is aangesloten, kun je het daar bestellen”, aldus de directeur. Verder zegt hij meer te willen samenwerken met lokale ontwerpers en influencers in Nederland.
In Duitsland zijn inmiddels zeshonderd fysieke winkels aangesloten op het platform. Dat zijn zowel kleinere winkeliers als vestigingen van onder meer Esprit en Tommy Hilfiger. Het ‘connected retail’-model komt vanaf volgend jaar buiten Duitsland beschikbaar.
Het grote plan van Zalando is om vijf procent van de Europese markt te bemachtigen, zei Melchior onlangs tegenover RetailTrends. Nu is het aandeel nog 1,3 procent en daarom blijft de webwinkel de komende tijd volop investeren. “We lijken heel groot in Europa, maar vanuit holistisch oogpunt zijn we nog maar klein.”
Will Broekhoven 28 dec, 12:32