De prijzen in Nederlandse supermarkten zijn in de afgelopen maand met gemiddeld drie procent gestegen. Daarmee zijn de prijzen ruimschoots aangepast aan het nieuwe btw-tarief, meldt de NOS op basis van onderzoek van IPV data.
Een btw-verhoging van drie procentpunt komt neer op een effectieve prijsverhoging van 2,83 procent, zegt oprichter Matthijs Neppelenbroek van IPV data, dat dagelijks tienduizenden prijzen van supermarkten bijhoudt. De helft van de supermarkten heeft volgens IPV data relatief veel prijzen verhoogd op 1 januari, de andere helft juist een dag later. Jumbo heeft de prijsverhogingen verspreid over meerdere dagen in december en is er ook de komende weken nog mee bezig.
Verder blijkt dat Dirk en DekaMarkt de prijzen met 2,5 procent hebben verhoogd, waarmee de btw-verhoging niet volledig wordt verwerkt. De noordelijke keten Poiesz heeft nog geen enkele prijs aangepast. Marqt liet eerder al weten de btw-verhoging niet te verwerken in zijn groente- en fruitprijzen, omdat de keten het niet eens is met het onaantrekkelijker maken van gezonde voeding.
Reacties 0