Boodschappen- en maaltijdboxbezorging groeit met bijna een derde

Boodschappen- en maaltijdboxbezorging groeit met bijna een derde

De bezorging van boodschappen en maaltijdboxen was vorig jaar goed voor een omzet van bijna 1,5 miljard euro. Dat betekent een groei van 29 procent ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit cijfers van FoodService Instituut Nederland (FSIN).

Vooral de boodschappenbezorging door supermarkten groeide sterk, met bijna veertig procent naar ruim een miljard euro omzet. Maaltijdboxbezorging was goed voor een omzet van 155,3 miljoen euro, een groei van 12,5 procent. Verder nam de bezorging van verse maaltijden via online platforms met bijna een kwart toe naar 650,0 miljoen euro omzet. De totale bezorgmarkt bedroeg vorig jaar bijna 3,2 miljard euro, een toename van twintig procent.

Binnen foodretail boekten vooral gemakswinkels meer omzet, met een groei van acht procent. Supermarkten groeiden met gemiddeld 1,7 procent naar 32,3 miljard euro omzet, terwijl speciaalzaken er 0,3 procent bijkregen en op 5,8 miljard euro uitkwamen. In totaal werd vorig jaar in Nederland 61,4 miljard euro aan eten en drinken besteed, 3,3 procent meer dan in 2017.

Dit jaar groeit de omzet in voedings- en genotmiddelen met 4,5 procent, verwacht FSIN. Deels komt dat door de verhoging van het lage btw-tarief van zes naar negen procent. Daarnaast verwacht het kennisinstituut een forse groei in de buitenhuisconsumptie.

Reacties

Groei,groei, groei. Het kan niet op, maar is een beetje realisme (geen pessimisme) niet op z'n plaats. Supermarktenomzet groeiden vorig jaar met 1,7%. De inflatie vorig jaar was 1,7% ( consumentenprijsindex (CPI). Mogelijk zelfde aantal artikelen tegen hogere prijzen, is er dan sprake van groei? Voorspelling dit jaar 4,5% - 3% btw en - inflatie, is dat groei?
Er is eerder sprake van een verschuiving van het aanbod, dan dat de hele markt groeit.

Vandaag in het nieuws de zorgen om het sterk toenemende aantal horeca zaken: groei, groei, groei, totdat er straks een enorm overaanbod is.

Geplaatst door Bert Ysfogel op 7 januari 2019 om 13:09

Laatste nieuws

RetailTrends