Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps Coolblue, Sneakerjagers.nl en Jan Linders.
Coolblue
Wil je online een televisie kopen, maar vind je het moeilijk om in te schatten hoe die in de woonkamer staat? Coolblue stelt gebruikers van zijn app nu in staat om tv’s virtueel in hun huis te bekijken. Met behulp van augmented reality kunnen ze de tv ophangen aan de muur of plaatsen op een tv-meubel of in de kast. De gewenste tv is vervolgens direct in dezelfde app te bestellen.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps Coolblue, Sneakerjagers.nl en Jan Linders.
Coolblue
Wil je online een televisie kopen, maar vind je het moeilijk om in te schatten hoe die in de woonkamer staat? Coolblue stelt gebruikers van zijn app nu in staat om tv’s virtueel in hun huis te bekijken. Met behulp van augmented reality kunnen ze de tv ophangen aan de muur of plaatsen op een tv-meubel of in de kast. De gewenste tv is vervolgens direct in dezelfde app te bestellen.
Vooralsnog zien gebruikers van de app telkens hetzelfde model tv in verschillende formaten. Coolblue introduceert de functie binnenkort voor alle specifieke modellen, zodat ze ook kunnen zien of het model goed staat in hun kamer. Coolblue hoopt met de nieuwe functie het aantal retouren terug te dringen. Nu wordt nog vijftien procent van de tv’s teruggestuurd, omdat het formaat anders blijkt dan gedacht.
Sneakerjagers
Een Google voor sneakers, dat is wat Sneakerjagers.nl in de basis is. Het platform biedt toegang tot tienduizenden sneakers in landen als Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. De voormalige RetailRookie is flink gegroeid als blogsite, maar de functie van zoekmachine is nooit verdwenen. Sterker, met de lancering van een nieuwe app moet het voor sneakerfans makkelijker worden om de nieuwste paren in bezit te krijgen. In de zogenoemde Release-app vind je alle aankomende en recente releases.
Wie zijn favoriete paar heeft gevonden, komt terecht op een productpagina waar een overzicht van de winkels staat waar de schoen beschikbaar is of komt. Daarbij is het mogelijk om een notificatiemelding te ontvangen, een paar minuten voor de officiële release. Bovendien kunnen gebruikers de schoenen beoordelen met een ‘like’ of ‘dislike’. Een nieuwsfeed staat nog op de planning, terwijl ook de sneakerzoekmachine en winacties in de app zullen verschijnen.
Jan Linders
Je lijkt er als supermarkt niet meer te horen bij zonder voordeelprogramma. Jan Linders heeft onder de naam Liefhebbers – het doet wat denken aan de Fijnproevers van Emté – zijn eigen variant gelanceerd. Wie wil deelnemen aan het loyaliteitsprogramma kan kiezen uit een fysieke pas en een nieuwe app van Jan Linders. Bij elke euro die ze aan boodschappen uitgeven, ontvangen ze één punt. De gespaarde punten kunnen ingewisseld worden voor gratis producten, extra korting of spaarartikelen.
Ook persoonlijke aanbiedingen mogen niet ontbreken. Ze worden wekelijks via de nieuwsbrief en app verstuurd. Het programma is de afgelopen twee maanden door medewerkers getest. Jan Linders wil het programma en de app de komende tijd verder uitbouwen ‘tot een steeds persoonlijker programma’. De supermarktketen geeft met het programma een betere invulling aan klantgerichtheid, zegt commercieel directeur Chantal de Rijk. “We leren van het koopgedrag van onze klanten waardoor we hen relevanter kunnen informeren en beter kunnen bedienen.”