Ook Rotterdam wil ja/ja-sticker invoeren

Ook Rotterdam wil ja/ja-sticker invoeren

De gemeente Rotterdam wil dat reclamedrukwerk vanaf volgend jaar alleen bij mensen met een ja/ja-sticker wordt bezorgd. Daarmee volgt de stad het voorbeeld van Amsterdam, waar deze regeling sinds vorig jaar van kracht is.

Ongevraagd reclamedrukwerk is een ergernis en verspilling van ongelezen papier, stelt het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders. “Met deze maatregel kunnen we meer dan drie miljoen kilo papierafval per jaar besparen”, stelt wethouder duurzaamheid Arno Bonte. Met de ja/ja-sticker ontvangen alleen mensen die daarvoor expliciet toestemming geven nog ongeadresseerde reclame.

Het zogenoemde ‘opt-in’-systeem is niet in strijd met Europese wet- en regelgeving, zo besliste de rechter vorig jaar. Drie brancheorganisaties van folderverspreiders gingen daar echter tegen in beroep. Rotterdam wil de regel in principe op 1 januari 2020 invoeren, maar wacht nog wel de uitspraak in die zaak af. Die wordt eind maart verwacht. Ook moet de Rotterdamse gemeenteraad nog instemmen met het plan.

In Amsterdam zou het percentage huishoudens dat reclamefolders ontvangt vorig jaar zijn gedaald van bijna vijftig naar 23 procent. Ook in andere steden wordt nagedacht over de invoering van een ja/ja-sticker. Zo willen ook Utrecht en Tilburg die in 2020 invoeren, terwijl Nijmegen en Zoetermeer er onderzoek naar hebben gedaan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!