Modezoekmachine Lyst van start in Nederland

Modezoekmachine Lyst van start in Nederland

De internationale modezoekmachine Lyst heeft een Nederlandse website gelanceerd. Consumenten kunnen er zoeken door het wereldwijde aanbod van 830 webshops.

Lyst is behalve in ons land ook van start gegaan in Japan en Rusland. Dat doet het Britse bedrijf met behulp van een investering van zestig miljoen van luxeconcern LVMH. Het platform is al langer actief in landen als de Verenigde Staten, Engeland, Australië, Duitsland en Frankrijk.

Lyst is naar eigen zeggen de grootste internationale modezoekmachine met meer dan honderd nationale en internationale merken. Door de inzet van ‘geavanceerde technieken’ kunnen bezoekers op een snelle en eenvoudige manier de juiste fashionitems vinden. Zo kan specifiek op een merk worden gezocht of per categorie het aanbod van meerdere merken worden bekeken. De resultaten kunnen worden gefilterd op prijs, maat, materiaal, kleur en een kenmerk als ‘gratis verzending’.

Lyst zegt met behulp van machine learning en kunstmatige intelligentie het aanbod zo persoonlijk mogelijk te maken. Door de stijl van geregistreerde gebruikers te leren aan de hand van eerdere aankopen en voorkeuren kunnen persoonlijke suggesties worden gedaan, waaronder nieuwe merken en trends om te ontdekken.

Het volledige aanbod, inclusief beschrijving en foto’s, is te bekijken via Lyst. Wie een item wil aanschaffen, wordt doorverwezen naar de desbetreffende webshop, die zelf verantwoordelijk is voor de verzending. Vorig jaar stegen de externe inkomsten via het platform met 45 procent tot 325 miljoen dollar.

RetailTrends