Marqt geeft weer gas: 'De innovatiemotor was stilgevallen'

Marqt geeft weer gas: 'De innovatiemotor was stilgevallen'

Marqt had de afgelopen jaren zijn handen zo vol aan het runnen van de winkels, dat vernieuwingen steeds vaker uitbleven. Inmiddels is de ‘innovatiemotor’ weer volop aangezet, zegt ceo Joost Leeflang in het februarinummer van RetailTrends. “Maar die was even stilgevallen, we hebben een tijdje zitten wachten.”

Op een bepaald moment was het assortiment van Marqt op veel plaatsen te krijgen en werden echte innovaties niet meer gebracht, legt Leeflang uit. Die zijn volgens hem wel nodig om het bewijs te leveren voor het verhaal dat de duurzame foodformule vertelt. “Als je allemaal hetzelfde aanbiedt, is dat niet zo makkelijk. Maar nu nemen we daarin steeds grotere stappen.” Hij wijst onder meer op de samenwerking met Kitchen Republic en de recente assortimentsvernieuwing waarbij 360 gezonde gemaksproducten werden geïntroduceerd.

Marqt had de handen te vol met het managen van zijn vijftien winkels om daarnaast te innoveren, zegt Leeflang. “We stelden alles in het werk om die winkels met net te weinig mensen te blijven runnen. Dat andere stuk krijgt dan wat minder aandacht.” Om naar het volgende stadium te gaan, moet de supermarktketen uit die spiraal komen, weet hij. “Want als je nog maar één ding kunt doen, word je een soort Nokia. We moeten blijven innoveren om onze waarde uit te leggen, omdat ook de omgeving verandert.”

Ook de groei in het aantal vestigingen kwam de afgelopen jaren tot stilstand. De komende tijd wil Marqt weer uitbreiden in een straal van een uur rond Amsterdam. Daarnaast heeft de retailer zich ten doel gesteld dat er ‘uiteindelijk’ zwarte cijfers worden geschreven. “En of dat nou morgen gebeurt, over drie, zes of 25 jaar, dat is niet zo relevant.”

In het februarinummer van RetailTrends spreken we Leeflang uitgebreid over de positie van Marqt in het supermarktlandschap en de broodnodige professionalisering van het bedrijf. "De financiële structuur en de serieusheid van de aandeelhouders, dat zijn echt grotemensendingen.” Het februarinummer verschijnt eind deze week. Nog geen member van RetailTrends? Klik dan hier voor meer informatie

Reacties 4


R.H. Koornstra 6 feb, 10:21

Winst pas over drie, zes of 25 jaar!
Daar worden bedrijfskundigen zó gelukkig van, dit soort uitspraken.....


Edzo Struif 6 feb, 10:57

Marqt is een prachtige onderneming, concept. Zij bewijzen dat het voor boeren, kleinschalige fabrikanten, medewerkers (betrokken en service verlenend personeel!), bestuurders, aandeelhouders en consumenten ook anders en beter kan. Vergelijk de situatie bij onze grote supermarkten maar. Bij Marqt wordt iedereen blij!
Met Triodos als mede investeerder en nieuw management gaat die groei en positieve resultaten er zeker komen!
Veel succes!
Edzo Struif, eigenaar FoodSteps


Bert Ysfogel 6 feb, 12:56

Iedereen blij, maar de consumenten zijn toch niet blij genoeg dat ze voldoende besteden bij Marqt. Zullen de investeerders na 3, 6 of 25 jaar (plus de jaren dat ze er al inzitten) nog steeds blij zijn?


Paul de Waard 7 feb, 17:35

Innovatief en heldere uitstraling weten hoe je restyled en vernieuwd dat brengt weer nieuwe klanten naar je winkel. Mooi gedaan Harmeling interieur met Anouk als drijvende kracht achter dit project. Complimenten...

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!