Nieuw management kost groeiend MediaMarkt 34 miljoen

Nieuw management kost groeiend MediaMarkt 34 miljoen

Elektronicaconcern Ceconomy heeft zijn omzet in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 1,7 procent zien oplopen. Het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn was goed voor 6,9 miljard euro, zo blijkt uit cijfers over de maanden oktober tot en met december.

Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten lag de like-for-likeomzet 2,8 procent hoger dan een jaar eerder. Ceconomy deed het onder meer goed tijdens Black Friday, terwijl de online omzet met 29 procent toenam en er 8,2 procent meer omzet werd geboekt met de verkoop van services en oplossingen. 

De winstgevendheid van de Duitse onderneming liep echter terug als gevolg van de vele managementwisselingen bij zowel de holding als op landenniveau. Ceconomy verving onder meer zijn ceo en cfo. In totaal hebben alle wisselingen de retailer 34 miljoen euro gekost. De ebitda daalde van 308 naar 291 miljoen euro.

Het nieuwe managementteam van MediaMarkt werkt momenteel aan een ‘uitgebreid pakket maatregelen’ die onder meer tot nieuwe strategische initiatieven en lagere kosten moeten leiden. Het transformatieplan wordt uiterlijk in mei gepubliceerd.

In Nederland is al een radicale shift gemaakt, met een nieuwe merkpositionering waarbij services en oplossingen de boventoon voeren. “We hebben de afgelopen vijf jaar zitten snurken. Er is te weinig veranderd bij MediaMarkt om de concurrentie met vooral de onlinespelers aan te gaan”, zei chief digital officer Ken Fontijn onlangs.

RetailTrends