Vomar ziet geen toekomst in 'te dure' webwinkel

Vomar ziet geen toekomst in 'te dure' webwinkel

Vomar heeft de afgelopen tijd duizenden producten en verschillende services geschrapt om goedkoper te kunnen worden. De supermarktketen heeft onder meer zijn webshop stopgezet. 

Vomar stopte afgelopen zomer met zijn bestel- en bezorgdienst van boodschappen, die alleen nog beschikbaar was in de regio Amsterdam. ‘Na zorgvuldige overwegingen is geconcludeerd dat de huidige opzet niet voldoet aan onze interne doelstellingen’, klonk het over die beslissing. “In zo’n bezorgdienst moet je heel veel geld investeren”, licht topman Aart van Haren toe aan de Volkskrant. Bovendien is er volgens hem het plafond aan de groei van online in zicht. “In Groot-Brittannië wordt nu zeven procent van de boodschappen online gekocht, maar dat stijgt nauwelijks meer.” 

Vomar heeft verder vierduizend producten uit de schappen gehaald, volgens Van Haren zonder dat het assortiment niet meer volledig is. “Een hard discounter zoals Aldi of Lidl heeft zo’n veertienhonderd artikelen, wij hebben er achtduizend.” Volgens de directeur zijn niet de producten uit de schappen gehaald met de laagste omzetsnelheid, maar heeft Vomar zich vooral gericht op minder diepte. Ondanks die beperking van het assortiment is het verkoopvolume nu dertig procent hoger dan vier geleden, zegt hij.

De retailer is verder gestopt met de verkoop van krasloten, het stomen van kleding en de bediening op de verswarenafdeling. Vomar wil met de wijzigingen de goedkoopste supermarktketen zijn, wat volgens Van Haren gelukt is.

Vomar heeft vorig jaar een autonome omzetgroei van 7,3 procent geboekt. Daarmee is de supermarktketen naar eigen zeggen voor het tweede jaar de snelst groeiende supermarktketen van Nederland.

RetailTrends