T.O.M. komt niet onder terugbetaalboete uit

T.O.M. komt niet onder terugbetaalboete uit

Webwinkelbedrijf T.O.M. moet een boete van in totaal 250 duizend euro betalen vanwege structurele misleiding van consumenten. Dat is beduidend lager dan de oorspronkelijke vijfhonderdduizend euro die de etailer kreeg opgelegd.

T.O.M. kreeg in 2016 een boete van een half miljoen euro opgelegd door de ACM vanwege het overtreden van de regels rond terugbetaling bij het annuleren van bestellingen. De etailer zou geen geld terugstorten aan klanten, tenzij zij daar zelf op aandrongen. Consumenten zouden bewust zijn misleid door onjuiste informatie die de webwinkeleigenaar zou hebben gegeven over de annuleringsvoorwaarden. Eerder spande T.O.M. al een rechtszaak aan tegen de boete, waarna die werd verlaagd tot 250 duizend euro. Daarop gingen zowel de webwinkel als de ACM in beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

Het College stelt dat de ACM voldoende bewijs voor de misleidende praktijken heeft aangevoerd. Ook zijn veel klanten met een waardebon terugbetaald, terwijl zij daarmee niet hadden ingestemd en ook niet met een waardebon hadden betaald. Mede vanwege de eerdere negatieve publiciteit over T.O.M. noemt het College de boete van 250 duizend euro passend. Honderdduizend daarvan is opgelegd aan de directie van het bedrijf.

CoolCat had vorig jaar meer succes, toen het een boete van honderdduizend euro voor het overtreden van de terugbetaalregels niet hoefde te betalen. De rechtbank oordeelde dat de toezichthouder de kledingketen eerst had moeten waarschuwen. Naast CoolCat werden onder meer Bever en Shoebaloo beboet, waarbij het bedrag bij Bever uiteindelijk ook lager uitviel.
 

RetailTrends