Grolsch sleept Lidl voor de rechter om 'bierkloon'

Grolsch sleept Lidl voor de rechter om 'bierkloon'

Lidl moet in Nederland stoppen met de verkoop van zijn eigen biermerk Kordaat. Dat eiste bierbrouwerij Grolsch donderdag in een kort geding bij de voorzieningenrechter in Rotterdam.

De naam en de verpakking van Kordaat lijken te veel op het Kornuit-bier van Grolsch, stelt de Twentse bierbrouwerij. Direct na de lancering van Lidls eigen bier, in november, stuurde Grolsch al een brief naar de supermarktketen. Daar is geen inhoudelijke reactie op gekomen, zegt een woordvoerder tegen Tubantia. “Ze lieten weten het niet met ons eens te zijn en daarna bleef het stil.”

Grolsch stelde in de rechtbank dat Lidl met Kordaat meelift op de marketinginspanningen van de Enschedese brouwer, wat het merk ‘fundamenteel schade’ zou toebrengen. Daarnaast noemt Grolsch het verwarrend voor consumenten. De rechter doet over twee weken uitspraak.

Het eigen biermerk van Lidl leidde direct na de lancering vorig jaar al tot ophef. Verschillende andere partijen die dezelfde naam gebruiken, maakten bezwaar tegen het nieuwe product van de supermarktketen. Zo schreef een communicatiebureau met dezelfde naam de discounter aan en liet ook Brouwerij Kordaat weten zich op stappen te beraden.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends