Univé heeft onlangs in Alkmaar een vestiging geopend volgens een nieuw retailconcept. Het is de ‘eerste echte verzekeringswinkel van Nederland’, stelt bestuurder Robert de Ruiter van de verzekeringscoöperatie in de regio Noord-Holland tegenover RetailTrends. “Ik heb nog nooit een winkel gezien die zich zo mag noemen.”
De winkel –voor het eerst op een ‘echte retaillocatie’ gevestigd – sluit aan bij de verschuiving die Univé maakt van puur verzekeren naar het beperken en voorkomen van risico’s. Daar horen ook fysieke producten bij, die op een zogenoemde propositietafel worden getoond. Daar staat onder meer een brandmelder en router, die bij de zogenoemde ‘zorgeloos online’-dienst van Univé hoort.
Of en in hoeverre het nieuwe concept straks landelijk wordt uitgerold, valt niet te zeggen. Al was het maar omdat elke van de negen regionale Univés voor zijn eigen werkgebied zelfstandig beleid bepaalt. Maar dat we straks op alle 110 locaties van deze ‘full service’ retailvestigingen zien, lijkt niet waarschijnlijk. “Middelgrote steden lenen zich daar goed voor, maar we zullen dit complete concept met alles erop en eraan niet in Wormer neerzetten”, noemt De Ruiter als voorbeeld uit zijn eigen regio.
Wel zal Univé, als een winkel wordt vernieuwd, stijlelementen laten terugkomen. “Vergelijk het met Starbucks”, zegt hij. “Die hebben hele grote winkels, maar zitten ook bij tankstations waar ze herkenbaar zijn aan niet veel meer dan een zuiltje en wat stijlelementjes.”
Lees op RetailTrends hoe Univé zich ontpopt tot een echte retailer.
Reacties 0