Webwinkels blijven sjoemelen met adviesprijs

Webwinkels blijven sjoemelen met adviesprijs

Retailers knoeien regelmatig met advies- en aanbiedingsprijzen. Ze misleiden consumenten door veel hogere adviesprijzen te gebruiken dan is vastgesteld door de fabrikant, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder de grootste webwinkels die elektronica, fietsen en babyartikelen verkopen.

Onder meer Kamera Express, Keukenloods en Otto zouden consumenten een niet bestaand voordeel voor houden. Zo bood Kamera Express een fototoestel van Canon voor 289 euro aan, op basis van een adviesprijs van 409 euro. In werkelijkheid bleek de echte adviesprijs met 345 euro een stuk lager te liggen.

Het is niet voor het eerst dat geknoei met advies- en aanbiedingsprijzen aan het licht wordt gebracht. Vorig jaar bleek al dat de helft van de winkels die de Consumentenbond onderzocht onterecht een prijsvoordeel aandroeg.

Vergissing
Een aantal winkels laat weten dat het om een vergissing gaat. Zij suggereren dat er prijzen van een verkeerde of oude lijst zijn overgenomen of dat ze er niet aan zijn toegekomen om nieuwe adviesprijzen van fabrikanten aan te passen. 

“Of het nou een vergissing is of opzettelijk gegoochel met te hoge adviesprijzen, consumenten worden op het verkeerde been gezet en dat is niet toegestaan”, zegt directeur Olof King van de Consumentenbond. “We blijven dit daarom scherp in de gaten houden en bedrijven erop aanspreken. En als het nodig is, zullen we ook de toezichthouder vragen om op te treden.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends