Google test in Google Images ‘shoppable ads’ waarmee consumenten het product uit een afbeelding rechtstreeks kunnen aanschaffen. Deze proef, die eerst alleen in Amerika wordt uitgevoerd, is gebaseerd op een recente studie van Google. Daaruit blijkt dat Amerikaanse consumenten het vaakst naar Google gaan om een nieuw merk of product te vinden. Bovendien geeft de helft aan dat foto's van producten hen inspireren tot aankopen.
Met de shoppable ads geeft Google retailers een extra mogelijkheid om de klanten naar hun producten te leiden. Door de nieuwe indeling van de advertenties kunnen meerdere linkjes naar producten aan één advertentie worden toegevoegd. Zo kan een adverteerder meerdere producten aan de klant aanbieden.
De test wordt in eerste instantie binnen een klein groepje consumenten gedaan binnen de zoekcategorieën ‘home office ideas’, ‘shower tile designs’ en ‘abstract art’. De komende maanden breidt Google deze zoekcategorieën verder uit. Bij de testgroep die nu de shoppable ads ziet, verschijnt de prijs- en productinformatie op het moment dat de consument met de muis over de afbeelding beweegt. Met een klik op de knop komt de consument vervolgens in de betreffende webwinkel uit op de detailpagina van het product.
Naast de shopadvertenties zien klanten ook de ‘showcase ads’ bij Google Images. Deze advertenties introduceerde Google vorig jaar in Google Shopping. De advertentiecategorie kunnen adverteerders gebruiken om producten uit het assortiment te presenteren aan de klant.
Henk Vis 7 mrt, 13:58