DekaMarkt opent deze maand een digital fulfilmentcenter om online bestellingen af te handelen. Een gecentraliseerde e-commerce-aanpak is nodig om de groei bij te benen, zegt digital shop manager Bart Vos van de supermarktketen tegenover Emerce.
De bezorgdienst is inmiddels de snelst groeiende service van DekaMarkt, zegt Vos. Het oude e-commercemodel, waarbij webwinkelbestellingen naar een lokale winkel worden gestuurd en van daaruit bezorgd, voldoet daarom niet meer. De impact op en afhankelijkheid van de winkelvloer werd te groot. Hoe groot het onlineaandeel is, deelt hij niet.
DekaMarkt speelt al langer met de gedachte van een en e-dc. Vorig jaar werd al eens een dark store geopend om de onlineactiviteiten te faciliteren, een tussenstap naar een volwaardig magazijn voor e-commerce. “We kunnen orders niet langer tijdens de openingstijden van de winkels verzamelen zonder de reguliere koopstromen te verstoren”, zei toenmalig Detailresult-topman John Kruijssen daarover.
In tegenstelling tot DekaMarkt, verkoopt zusterketen Dirk niet online en zijn daar vooralsnog ook geen plannen voor. “Het onlinegebeuren groeit wel, maar nog steeds verdient niemand van onze collega’s ermee”, zei directeur Marcel Huizing onlangs.
Reinder Koornstra 7 mrt, 14:40