Waar nu grote retailketens het binnen de foodbranche voor het zeggen hebben, streeft Foodshed ernaar om ook kleinere ondernemers een stem te geven. Met de onlinemarktplaats is het mogelijk om de lijntjes tussen lokale producenten korter te maken. Dat zegt oprichter Willem Treep in het maartnummer van RetailTrends.
Duizenden kleinschalige producenten kunnen volgens Treep hun producten nu maar moeiljik kwijt. Bij Foodshed kunnen ze een digitale marktkraam openen met hun aanbod. Cateraars, horecabedrijven en speciaalzaken die zich met hun kaart of assortiment willen onderscheiden van de massa kunnen op het platform terecht.
Treep is vóór een pluriformer aanbod en tegen de monocultuur die het retailandschap vaak kenmerkt. Geen consument of verkoper zit volgens hem te wachten op een cultuur van uitsluitend eenheidsworsten. De huidige variatie in bijvoorbeeld het bierschap van de supermarkt moet ook doorgevoerd worden in andere productgroepen, vindt hij.
De crux zit hem hoogstwaarschijnlijk in het in beweging krijgen van de afnemers. Daarom wil Treep met de eerste gebruikers van het platform kijken welke functies er voor afnemers nodig zijn als zij het platform gebruiken voor een groot deel van hun inkopen. Inmiddels zijn 45 retailers en enkele ondernemers bij het platform aangesloten.
Willem Treep is voormalig oprichter van versconcept Willem&Drees. Hij lanceerde Foodshed in 2018. Het complete artikel staat in het maartnummer van RetailTrends. Nog geen member? Klik dan hier voor meer informatie.
Reacties 0