JD.com wil de komende jaren zijn volautomatische fulfilmentcentra uitrollen door heel China. Bij deze logistieke centra, die vooral in grote steden gevestigd zijn, is sprake van verregaande automatisering. Er werkt hier slechts een handvol onderhoudsmonteurs en ingenieurs en alles wat in deze centra gebeurt, is strikt geheim.
De online retailer bereikt nu 99 procent van de Chinese huishoudens. Op moeilijk begaanbare plekken kiest het Chinese e-commercebedrijf liever voor andere manieren van bezorgen. Zo wordt diep in de bergen of in gebieden met slechte infrastructuur geëxperimenteerd met droneleveringen.
Ook is JD.com bezig met het testen van elektrische zelfrijdende autootjes. Deze karretjes kunnen op een volle accu binnen een radius van vijf kilometer geheel zelfstandig dertig pakketten bezorgen. Zhang Chen, chief technology officer, geeft aan dat schaalvoordelen een belangrijke vereiste zijn voor dergelijke innovaties in de logistieke keten, maar daarbij zulke innovaties enorm veel geld kosten. “Totdat je honderdduizend van die autootjes hebt rondrijden”, zegt hij. “Alles draait om opschalen. Met de testen die we nu doen, verzamelen we data waarmee we daar hopelijk weer een stap dichter in de buurt komen.”
JD.com is met een jaaromzet van omgerekend meer dan zestig miljard euro de nummer één in de Chinese e-commercemarkt. Waar concurrent Alibaba qua volume koploper is, verkoopt JD.com zijn producten zelf. De omzet komt niet via derden die actief zijn op het platform, maar het bedrijf heeft alles in eigen beheer.
In het maartnummer van RetailTrends nemen we een kijkje achter de schermen van JD.com. Daarvoor bezochten we het hoofdkantoor in Beijing. Klik hier om het artikel te lezen in het digitale magazine. Nog geen member? Klik dan hier voor meer informatie.
Reacties 0