Zara start later deze maand in drie winkels met het personaliseren van denim. Daarbij wordt het voor klanten mogelijk om borduursels aan de TRF-collectie van de Spaanse modeketen toe te voegen, meldt Fashion Network.
De test gaat 27 maart van start in de Amsterdamse Kalverstraat, Barcelona en Milaan. Het nieuwe concept heet Zara Edited en geldt als antwoord op de groeiende vraag van consumenten naar een plek om kleding te customizen. Ze kunnen straks onder meer woorden op de voor- en achterkant van spijkerbroeken en -jassen laten plaatsen.
Zara volgt hiermee het voorbeeld van H&M, dat onder meer in Parijs een vergelijkbare service introduceerde. Klanten van Zara kunnen straks ook in de app aangeven wat hun personalisatievoorkeuren zijn, zodat de service eveneens online beschikbaar komt.
Groei
De nieuwe dienst is geïntroduceerd bij de bekendmaking van de jaarcijfers van moederbedrijf Inditex. Het Spaanse modeconcern zag zijn omzet vorig jaar met drie procent groeien naar 26,1 miljard euro. De like-for-like omzet nam met vier procent toe. Online groeide Inditex met 27 procent naar 3,2 miljard euro, goed voor twaalf procent van de totale omzet.
De nettowinst ging met twee procent omhoog naar 3,4 miljard euro. Inditex telde aan het eind van het jaar 7.490 winkels in 56 landen, vijftien meer dan een jaar eerder. Behalve Zara vallen ook formules als Bershka, Pull & Bear en Stradivarius onder het conern.
Reacties 0