Supermarkten blijven toezicht op alcoholverkoop verbeteren

Supermarkten blijven toezicht op alcoholverkoop verbeteren

De naleving van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol is bij supermarkten opgelopen tot 71,8 procent. Drie jaar terug was het nalevingscijfer nog 63,3 procent, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Objectief in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Supermarkten zijn beduidend scherper op de leeftijdsgrens voor alcohol dan andere winkels. Het gemiddelde nalevingscijfer voor alle verkooppunten van alcohol ligt op 37,7 procent, bijna twee procentpunt meer dan in 2016. Borrelshops van supermarkten steken erbovenuit met een percentage van 82,9 procent.

Brancheorganisatie CBL laat weten blij te zijn met de stijgende lijn en verwacht dat die zich voortzet. In het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken dat alle verkooppunten van alcohol in 2030 een nalevingspercentage van honderd procent halen. Het CBL zegt in lijn te lopen met deze ambitie.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends