Nike heeft van de Europese Commissie een boete van 12,5 miljoen euro opgelegd gekregen. Het sportmerk maakt het contractueel onmogelijk voor licentiehouders om spullen van bijvoorbeeld FC Barcelona – waar Nike exclusieve rechten voor heeft - online of in het buitenland te verkopen. Dat is tegen de EU-regels, stelt EU-commissaris Margrethe Vestager.
De boete is het gevolg van een onderzoek dat Brussel startte in juni 2017 naar de rol van Nike als licentiegever. Het onderzoek focuste zich niet op de producten met een Nike-logo, maar om artikelen als drinkbekers, tassen en beddengoed. Naast FC Barcelona heeft Nike ook de rechten om commerciële producten te verkopen van Manchester United, Juventus, Inter Milan, AS Roma en de Franse Voetbalbond FFF.
Nike werkte zelf mee aan het onderzoek, waardoor het sportbedrijf een korting van veertig procent op de boete heeft gekregen. Naast Nike loopt er ook een onderzoek naar Sanrio, dat Hello Kitty-spullen verkoopt, en een onderzoek naar Universal Studios voor de licentie van Minions-producten.
Reacties 0