A-merken hebben sterkste stijging in tien jaar

A-merken hebben sterkste stijging in tien jaar

De honderd grootste merken in Nederlandse supermarkten hebben in 2018 met een omzetstijging van 2,6 procent de sterkste groei in tien jaar laten zien. Dat blijkt uit het onderzoek naar de Merken Top 100 dat onderzoeksbureau IRI doet voor Foodmagazine. De lijst toont verder aan dat veel ijs-, bier- en frisdrankmerken het afgelopen jaar zijn gestegen, mede door de warme zomer. 

Net als vorig jaar staat Marlboro op één, gevolgd door Coca-Cola. Heineken stijgt een plek en staat daarmee op drie. Campina zakt van de derde naar de vierde plek en Camel staat net als vorig jaar op plek vijf. Het grootste merk in vers is dit jaar niet Chiquita, maar Beemster dat op plek 36, staat. 

Binnen de categorie zuivel is er een duidelijke verandering gaande. De traditionele merken Danone, Campina en Optimel laten minder groei zien dan merken als Alpro, Arla en Almhof. De voorkeur van de consument lijkt hierin te verschuiven naar plantaardig, licht, mager en natuurlijk.

De verkoop van A-merken binnen de supermarktbranche is goed voor een gezamenlijke omzet van 8,6 miljard euro, wat 22 procent is van de totale supermarktomzet.

Top 10 (omzet in miljoenen euro)
1. Marlboro 477,3
2. Coca Cola 325,5
3. Heineken 273,6
4. Campina 262,6
5. Camel 244,1
6. Douwe Egberts 222,9
7. Unox 221,1
8. Lay's 217,1
9. Dr. Oetker 194,1
10. Hertog Jan 175,1

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends