Nederlandse tuincentra hebben vorig jaar een omzet van 1,53 miljard euro geboekt. Dat betekent een groei van 6,5 procent in 2017. Aanleiding is onder meer de warme zomer van 2018 en de diverse klimaatacties, vertelt adjunct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland tegenover het AD.
Afgelopen jaar waren er enkele klimaatmarsen die de consument aan het denken hebben gezet. Ook campagnes van de overheid en gemeenten om meer vlinders en bijen naar je tuin te trekken en je tuin waterbestendig in te richten hebben een aandeel in de groeiende omzet gehad. Daarnaast heeft de warme zomer ervoor gezorgd dat er veel tuinmeubels en barbecues verkocht werden.
De eerste kwartaalcijfers van 2019 laten zien dat de groei van 2018 doorzet. “We willen onze tuinen niet alleen opvrolijken met plantjes, maar we richten hem ook structureel groener in”, zegt Horstra. De tuincentra staan met hun jaarcijfers op een tweede plek. De elektrische fietsenmarkt was de enige markt die in 2018 nog hoger scoorde.
Reacties 0