Chinese warenhuisketen Miniso wil uitbreiden naar tienduizend winkels

Chinese warenhuisketen Miniso wil uitbreiden naar tienduizend winkels

De Chinese warenhuisketen Miniso wil in 2022 tienduizend winkels hebben in honderd landen. Die uitbreiding moet het bedrijf een omzet opleveren van dertien miljard euro. De pijlen voor deze groei zijn gericht op Tencent, eigenaar van WeChat, die een deelname heeft in Miniso en in het warenhuis zal investeren. Dat schrijft René Repko in het aprilnummer van RetailTrends.

Naast Azië wil Miniso verder uitbreiden naar Afrika en Midden- en Noord-Amerika. De keten heeft nu 3.500 winkels in 79 landen. De huidige omzet uit die winkels bedraagt meer dan twee miljard euro. 

Miniso lijkt qua prijzen een beetje op HEMA, heeft soortgelijke producten als het Japanse Muji en een winkelinrichting die lijkt op die van Uniqlo. Het bedrijf richt zich op efficiency, technologie en kwaliteit, maar wil ook een goede prijs, kosten en marge behouden. Met Tencent als investeerder kun je bovendien digitale innovaties op de winkelvloer verwachten.

Miniso is in China niet de enige in zijn soort, schrijft Repko, die een bezoek aan Midden-China bracht. Het land kent veel van deze zogeheten ‘variety formules’. Vergelijkbaar is bijvoorbeeld Nome, dat lijkt op IKEA en zich van bedrijven als Miniso wil onderscheiden door echt Zweeds design aan te bieden. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.
 

Reacties

kleine correctie is nodig daar het een japanse keten is en geen chinese

Geplaatst door Bart Vellinga op 11 april 2019 om 11:52

Lijkt me inderdaad een Japans merk. Maar die aantallen zijn flink zeg

Geplaatst door Guido Melis op 11 april 2019 om 12:54

MINISO, a Japan-based designer brand, was co-founded by Japanese designer Mr. Miyake Junya and Chinese young entrepreneur Mr. Ye Guofu in Tokyo, Japan, with the former serving as chief designer.

Geplaatst door Bart Vellinga op 11 april 2019 om 13:55

Japanse op is op ?

Geplaatst door Bert Ysfogel op 11 april 2019 om 16:12

Moeten we hier warm voor lopen? Made in China-troep.. ik had gehoopt dat we met de Action in ieder dorp wel genoeg troep met z'n allen kopen. Dit is weer zo goedkoop allemaal; maar omdat het nieuw is en leegstand kan oplossen bejubelen we het. Primark, Action, SoLow, allemaal zooi! Wanneer worden we eens wakker!

Geplaatst door Hidde De Jonghert op 11 april 2019 om 16:28

Gewoon even gaan kijken in de vestiging in de Mall of Berlin in Berlijn. Leuk concept met een goede prijs/kwaliteit verhouding..

Geplaatst door Rudy Bos op 12 april 2019 om 11:24

Laatste nieuws









RetailTrends