De Chinese warenhuisketen Miniso wil in 2022 tienduizend winkels hebben in honderd landen. Die uitbreiding moet het bedrijf een omzet opleveren van dertien miljard euro. De pijlen voor deze groei zijn gericht op Tencent, eigenaar van WeChat, die een deelname heeft in Miniso en in het warenhuis zal investeren. Dat schrijft René Repko in het aprilnummer van RetailTrends.
Naast Azië wil Miniso verder uitbreiden naar Afrika en Midden- en Noord-Amerika. De keten heeft nu 3.500 winkels in 79 landen. De huidige omzet uit die winkels bedraagt meer dan twee miljard euro.
Miniso lijkt qua prijzen een beetje op HEMA, heeft soortgelijke producten als het Japanse Muji en een winkelinrichting die lijkt op die van Uniqlo. Het bedrijf richt zich op efficiency, technologie en kwaliteit, maar wil ook een goede prijs, kosten en marge behouden. Met Tencent als investeerder kun je bovendien digitale innovaties op de winkelvloer verwachten.
Miniso is in China niet de enige in zijn soort, schrijft Repko, die een bezoek aan Midden-China bracht. Het land kent veel van deze zogeheten ‘variety formules’. Vergelijkbaar is bijvoorbeeld Nome, dat lijkt op IKEA en zich van bedrijven als Miniso wil onderscheiden door echt Zweeds design aan te bieden. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Klik hier voor meer informatie.
Rudy Bos 12 apr, 13:24
Hidde De Jonghert 11 apr, 18:28
Bert Ysfogel 11 apr, 18:12
Bart Vellinga 11 apr, 15:55
Guido Melis 11 apr, 14:54
Bart Vellinga 11 apr, 13:52