'Hudson’s Bay nog dit jaar weg uit Nederland'

'Hudson’s Bay nog dit jaar weg uit Nederland'

De Nederlandse winkels van Hudson’s Bay stevenen af op een sluiting of faillissement. Dat blijkt volgens WirtschaftsWoche uit interne documenten van moederbedrijf Karstadt.

De Nederlandse warenhuizen zouden zo slecht presteren, dat een sluiting of bankroet nog dit jaar ‘economisch de meest zinvolle oplossing’ is. Het management van Galeria Kaufhof Karstadt verwacht dat de filialen in ons land tegen 2028 goed zijn voor een verlies van een miljard euro. De winkels van Hudson’s Bay zouden grotendeels verantwoordelijk zijn voor de ‘aanzienlijke verliezen’ van het Duitse moederbedrijf, hoewel ook warenhuisketen Karstadt zelf diep in de rode cijfers zit.

Hudson’s Bay en Karstadt konden niet op de berichten reageren. Hudson’s Bay opende vorige maand nog twee nieuwe warenhuizen in ons land en heeft nu vijftien winkels. Eerder lekte al uit dat het eerste jaar in Nederland een verlies van zo’n tachtig miljoen euro heeft opgeleverd.

Hudson’s Bay maakte begin dit jaar nog bekend zijn Nederlandse winkels op de schop te nemen om het tij te keren. Daarbij werd gesproken over een herpositionering en verkleining van de warenhuizen. Geruchten over een vertrek in ons land werden tot nu toe steeds weersproken.
 

Reacties

Volgens mij is in de recent geopende vestiging in Amstelveen al heel duidelijk te zien dat deze plannen er zijn. Alles voelt "tijdelijk", van de ruw betonnen vloer tot de houten muurtjes die erin gezet zijn. Meer decorbouw dan een serieuze inrichting voor de komende jaren!

Geplaatst door M T op 12 april 2019 om 09:31

Toen de eerste winkel open ging was al duidelijk dat dit concept het niet zou worden. Een groot deel van Nederland verruilde Blokker voor Action, verwacht Karstadt dat we vervolgens ons geld over de balk smijten bij Hudsons

Geplaatst door Joost Franksen op 12 april 2019 om 09:34

Een van de minste winkelconcepten in de Nederlandse winkelstraten.
Heel jammer voor de mensen die er een succes van probeerden te maken.

Geplaatst door Nick IJ op 12 april 2019 om 09:45

Jammer van het geld en de energie die erin gestoken zijn, maar dit zat er al lang aan te komen.

Geplaatst door Jan Janssen op 12 april 2019 om 10:09

Spijtig. Er is heel veel geld gestoken in gebouwen maar veel te weinig in marktonderzoek en het ontwikkelen van een toekomstgerichte retailstrategie. V&D durfde geen echte vernieuwing in te zetten. Bij Karstadt zijn ze kennelijk ook nog niet wakker. Retailstrategie begint op straat en niet in een hoofdkantoor.

Geplaatst door Herman van Wissen op 12 april 2019 om 10:34

Zonder een goede private label strategie is het heel moeilijk om geld te verdienen!

Geplaatst door PLATFORM Projects op 12 april 2019 om 10:54

Inderdaad MT, Amstelveen toont aan dat geen sprake is van een serieuze marktaanpak, alles ademt een tijdelijke oplossing. Kennelijk is sprake van aangegane verplichtingen, zodat ‘voor de vorm’ een winkel is geopend. Jammer dat opnieuw een gapend gat dreigt te ontstaan en ‘een betere V&D’ definitief van de baan is. De vrijkomende verkoopruimte zal in de grote steden wel worden ingevuld, elders wordt het moeilijker. Tenzij meer grootschalige perifere aanbieders zullen kiezen voor een kleinschaliger presentie in binnensteden. Een slechtere klantentrekker dan HB is nauwelijks denkbaar. Jammer van deze gemiste kans!

Geplaatst door Ton Bos op 12 april 2019 om 10:56

Kansloos zeker met de nieuwe aandeelhouders
Jammer van de moeite heb zelf hudson bay in montreal gekeken zag eruit als v en d 20 jaar geleden , dus daar hebben ze het ook niet op orde zonde van al dat geld

Geplaatst door Nivo Meijer op 12 april 2019 om 11:26

Saks off Fifth vertrekt ongetwijfeld ook.

Geplaatst door Coen Wulms op 12 april 2019 om 12:10

......Terwijl Hudson Bay in Dusseldorf en Frankfurt er aantrekkelijk uitziet met een evenwichtig en compleet (warenhuis)assortiment. Op een willekeurige zaterdag was het hier vol van kopers en stonden er kleine files voor de roltrap. Daar kan het blijkbaar dus wel.

Geplaatst door Willem Moerhuis op 12 april 2019 om 12:22

Maar wat doet de Bijenkorf dan beter? Ze hebben een vergelijkbaar assortiment, je wordt in beide zaken niet geholpen en door de weeks kan je bij beide een kanon afschieten. Ik vind de service van de Bijenkorf eerlijk gezegd nog slechter, je moet zoeken naar een kassa en bij bepaalde kassa's mag je dan weer niet afrekenen want die zijn van een ander merk en als je iets wil terugbrengen moet je helemaal naar boven en lang wachten.

Geplaatst door John Westerdijk op 12 april 2019 om 13:15

@John Westerdijk

Dat is niet waar! Je wordt overal bij elke kassa geholpen met het product dat je in handen hebt. In ieder geval wel bij de Haagse vestiging. Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat de rest van je bericht niet waar is. Ik heb ook het gevoel dat beide warenhuizen qua service heel dicht bij elkaar komen. De Bijenkorf is voor mijn gevoel 'warmer'.

Het gaat bij de HB al mis op de begane grond bij de ingang. Je zou daar, net als bij de V&D en in sommige Bijenkorf vestigingen, een bakkerij willen hebben waar je bijzondere chocolade of bonbons kan halen. Dat mis ik nu bij de HB, een lokkertje.

Geplaatst door Johannes M. op 12 april 2019 om 13:24

De Huson Bay in Utrecht biedt niets nieuws aan producten dan de aangrenzende winkels in Hoog Catharijne The Mall.
Buiten dat feit bied het waren huis in relatie tot product tarief nivo geen enkel speciaal interieur concept of zelf einige eigen identiteit.
De ramen met spectaculair uitzicht op de Dom en binnenstad zijn verstopt achter fantasie loze rekken met standaard anzichtkaarten. Alleen een min hoekje heeft Hudson Bay over voorzicht op de Dom.
Bij de V&D voorheen was deze positie een altijd druk horecapunt van zelfs 2 nivo's.
Bovendien is totaal niet na gedacht over de routing, zoals bij meeste kleine winkels ga je door de zelfde deur er in en uit. De 4 etages zijn te klein.
Kortom, gezien de stevige aanbod in Utrecht Binnenstad & The Mall lijkt me het onlogsch indien Huson Bay met dit concept van consument beleving onderschatting enige kansen heeft...

Geplaatst door Anton Wilke op 12 april 2019 om 14:00

Wat betreft de net geopende vestiging in Utrecht. De horeca - La Place - komt nog op de bovenste verdieping, met wederom een dakterras met uitzicht op de binnenstad. Op de begane grond (onder Hudson Bay) komt vermoedelijk ook nog horeca, en binnenkort opent er een Jumbo supermarkt en een Primark vestiging, welke beiden ook voor een aanzuigende werking zullen zorgen.

Geplaatst door Wouter van Dam op 12 april 2019 om 14:32

Mijn hemel vanaf de eerste dag een mislukking! Ik was vorige week bij HB in maastricht onvoorstelbaar slecht ik ben 20 min binnen geweest, men moet het eerste woord nog zeggen! Ben daarna binnen geweest bij de Bijenkorf wat een belevenis! Welkom bij de Bijenkorf was het eerste wat men zei! En dat was ook zo, een goed gevoel op elke afdeling. Als je HB met Bijenkorf zou vergelijken een professional met een slechte amateur!

Geplaatst door Freek Hilgerdenaar op 12 april 2019 om 16:02

Het was te verwachten echt maar ja nu maar afwachten wat er dan gaat gebeuren met het oude v@d pand over blijft

Geplaatst door Suzanne Vinken op 12 april 2019 om 16:29

De Bijenkorf heeft als “lokkertje” de premium brands en dan vooral het gevoel van luxe wat daarmee gepaard gaat. Ook het overstappen naar meer shop-in-shop concept waarbij overgroot deel van de kosten voor rekening van de merken zelf komt is een slimme zet. Outlets bijvoorbeeld doen dit ook in zekere zin. Tijd voor een departement store met retail start ups als lokkertje, een plek waar men zowel nieuwe merken ontdekt of juist authentieke/ ambachtelijke merken (iig merken met minder dan x aantal verkooppunten in de directe omgeving). Deze hoeven overigens echt niet alleen maar millenials te trekken. Een hoog “social” gehalte moet zo’n store wel krijgen. Ter inspiratie noem ik 2 voorbeelden als Neighbourhood Goods en Showfields. Departement stores waar “het ontdekken” de insteek is en waar Hudsonbay de kans heeft laten liggen naar mijn menig.

Geplaatst door B Colin op 12 april 2019 om 16:54

Ik kom er alleen voor de la place. Vind het kaal, duur en onpersoonlijk.

Geplaatst door J. Moulis op 12 april 2019 om 17:07

Ik lees hier dat Karstadt ook diep in de rode cijfers zit. Opmerkelijk, of heb ik het verkeerd? Ik meen juist in de Duitse media nog niet zo lang geleden te hebben gelezen, dat Karstadt nou juist net weer winst maakte. En dat Galeria Kaufhof nou juist het warenhuisbedrijf in Duitsland is, dat enorm veel verlies maakt. En dat Hudson's Bay in Nederland zo slecht draait, daar kan Karstadt nog niet zoveel verantwoordelijk voor worden gehouden. Karstadt - of liever gezegd moederbedrijf Signa Holding AG - hebben nog maar recentelijk de Galeria Kaufhof, Galeria Inno en dus ook Hudson's Bay Nederland overgenomen. Direct bij de overname door Singa Holding AG heeft René Benko (eigenaar van Singa Holding AG) al gezegd, dat Signa Holding AG dan ook Hudson's Bay Nederland onder zijn hoede heeft gekregen. Direct heeft hij toen in de Duitse media al gezegd, dat Hudson's Bay Nederland niet goed loopt, omdat de formule gewoon 1 op 1 vanuit Canada zo in NL is gezet/gekopieerd en dát werkt niet. Je moet de formule aanpassen aan de Nederlandse consumenten en marktomstandigheden, die totaal anders zijn dan in Canada. Als voorbeeld noemde hij zelf Karstadt, dat al langer door zijn Signa Holding AG gerund wordt. Karstadt richt zich op de Duitse consumenten en Duitse marktomstandigheden. En - zo zei hij toen in de Duitse media - Karstadt richt zich zelfs op de lokale consumenten en marktomstandigheden. Want die omstandigheden zijn voor een Karstadt-warenhuis in Berlijn weer anders dan voor de Karstadt in bijv. Dortmund. Want wat in Berlijn verkoopt, hoeft nog niet ook te verkopen in Dortmund of andersom.

Geplaatst door Jeroen Fontein op 14 april 2019 om 11:18

Volgens mij heeft Hudson's Bay Company Europe (HBC Europe) sowieso al veel te hoog van de toren geblazen, als je het mij vraagt. Met verbazing las ik namelijk een jaar of anderhalf-twee geleden, dat HCB Europe (toenmalige eigenaar van Galeria Kaufhof en Galeria Inno) maar liefst 7 miljard euro wilde gaan investeren in de Duitse warenhuisketen Galeria Kaufhof. Dat is een enorme investering van jewelste, dacht ik toen nog, toen ik het las in de Duitse media. Bij mij rees toen meteen ook de vraag, of zij dan ooit wel in staat zouden zijn om die 7 miljard euro terug te gaan verdienen. En zo ja, dat zou dan waarschijnlijk wel tot in lengte van jaren gaan duren, om dat bedrag weer terug te verdienen. Een half jaar of wat later, werd er al door HBC Europe gezegd, dat het te investeren bedrag in de Kaufhof op geloof ik 1 miljard euro werd gezet. En nu weten we inmiddels beter... de Galeria Kaufhof, Galeria Inno en Hudson's Bay Nederland zijn overgenomen door Signa Holding AG (dat ook sinds een jaar of 4-5 de Karstadt in haar bezit heeft). Zelf ken ik de Hudson's Bay in Enschede (en een klein beetje die van Den Haag). In Enschede is het wél druk bij La Place, maar in de rest van de winkel is het vaak erg rustig. Misschien omdat Enschede (zó dicht bij de grens!) enorm veel Duits kooppubliek trekt, dat een Karstadt het hier in Enschede dan zelfs nog beter zou doen.

Geplaatst door Jeroen Fontein op 14 april 2019 om 11:33

Ik vind het doodzonde als al die (over het algemeen) prachtige Hudson's Bay panden weer leeg komen te staan! Ik hoop van harte dat het hoofdkantoor in staat is om het schip tijdig te keren. Wat mij opvalt bij veel van bovenstaande reacties dat er veel 'beste stuurlui aan de wal' staan. Natuurlijk is een aantal observaties terecht.

Een paar ideeën die mij te binnen schieten nadat ik meermaal in de HB's van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Amstelveen, Haarlem en Den Bosch ben geweest:
- Maak duidelijker waar je als winkelconcept voor staat! Wat kan ik bij HB kopen dat nergens anders kan? Hoe onderscheidt jullie service zich?
- Zorg voor meer belevenis in de winkels. Zoals bijvoorbeeld boekenwinkels zich soms hebben omgevormd tot 'leeservaringsplekken' met diverse activiteiten. Geef ruimte aan andere vormen van shopping experience, zoals mini concerten, theater,
- Laat zien wat de lokale link is als warenhuis met de plaats waar je bent gevestigd.
- Zorg voor een paar interessante traffic builders, zoals bijvoorbeeld Jumbo on the Go-winkels op de parterre. (Jullie hebben al een band met Jumbo via La Place!)
- Zorg voor een goede (op het NL'se publiek afgestemde) collectie producten onder het eigen unieke HB-merk.
- Zorg voor een betere routing binnen de winkel. Doe meer suggesties hoe je zaken kunt combineren. Kijk naar de wijze waarop zaken als Claudia Strater en Expresso dat doen.
- Organiseer unieke activatie-/promotieacties zoals De Bijenkorf in het verleden de Drie Dwaze Dagen had.
- Ga regelmatig per filiaal gesprekken aan met je klanten hoe zij de winkel beleven, wat er goed is en wat beter kan. Zij kennen immers de eigen omgeving het beste!
- Zorg ervoor dat lokale ondernemers betrokken zijn bij acties binnen de eigen winkel. Bijvoorbeeld een bloemenzaak krijgt de week voor Moederdag een mogelijkheid om een pop-up store in het warenhuis te organiseren.
- Leg klanten die zich hebben ingeschreven als 'vaste klant' (of hoe dit heet bij HB) extra in de watten door ze uit te nodigen voor primeurs, modeshows, stille/vroege uren korting, etc.

Kortom: er is (naar mijn idee) het nodige snel en relatief goedkoop te organiseren. Alleen: luister naar je (lokale) klanten en prospects.

Geplaatst door Peter van Leeuwen op 14 april 2019 om 23:08

Laatste nieuws

RetailTrends