Primera zag zijn totale winkelomzet in 2018 met vier procent stijgen naar 716,6 miljoen euro. Exclusief de zeven nieuwe winkels die vorig jaar werden geopend, groeide de gemiddelde brutowinst van de retailer met twee procent. De onlineomzet steeg daarnaast met 59 procent naar 8,9 miljoen euro.
Primera zegt zelf een forse daling te zien in de verkoop van tabak, terwijl de verkoop van e-sigaretten met 44 procent omhoog ging. De grootste groei zag de retailer zowel online als offline in de verkoop van cadeaukaarten.
Onlangs verbreedde Primera zijn assortiment in onder meer cadeaukaarten en -artikelen. Dit heeft volgens de tabak- en gemaksformule een groot aandeel in de omzetstijging. Zo steeg de omzet van cadeaukaarten met veertien procent en van cadeauartikelen met zeventien procent.
Primera heeft 511 winkels in ons land en daar komen elk jaar gemiddeld tien tot vijftien nieuwe filialen bij. Onlangs liet de retailer in het Retail Merkenonderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy, een stijging in merkwaarde zien. Vooral op factoren als naamsbekendheid, waardering en klantenbinding scoorde Primera hoog. Op RetailTrends vertelt directeur Gert van Doorn meer over de reden van deze stijging.
Reacties 0