Aantal snoepwinkels in Nederland neemt met een kwart af

Aantal snoepwinkels in Nederland neemt met een kwart af

De populariteit van snoepwinkels neemt af. In 2005 stond de teller van dit soort winkels in ons land nog op 379, terwijl dit aantal nu met een kwart afgenomen is naar 277. Dat blijkt uit een sectorraport van het economisch bureau van ABN Amro.

Het vloeroppervlak dat snoepwinkels vertegenwoordigen, daalde met een derde. Vooral in Noord-Brabant, Limburg en Gelderland verdween een flink deel van dit soort winkels. In Den Haag en Tilburg was er sprake van een halvering tussen begin 2005 en nu. 

De afname aan populariteit voor de snoepwinkels komt volgens het rapport onder meer door het slechte imago van suiker en de behoefte van consumenten om gezonder te leven. De consument verlaagde zijn suikerconsumptie in tien jaar tijd met tien procent. Snoepwinkels zijn de winkels die het sterkst geassocieerd worden met suiker. De terugloop hiervan in de winkelstraat is hier onder meer aan te wijden. 

Opvallend is dat de verkoopwaarde van chocoladerepen de afgelopen vijf jaar juist twintig procent toenam. Consumenten associëren chocolade in tegenstelling tot andere soorten snoep wel met gezondheid. De chocoladebranche wordt gezien als innovatief, door chocoladerepen te introduceren met meer cacao, minder suiker en met gezonde ingrediënten als avocado of matcha.

Maarten Steinkamp, mede-eigenaar van Jamin, vertelde onlangs nog aan RetailTrends dat snoep een impulsaankoop is. Hij ziet hierdoor minder ruimte voor snoepwinkels in kleinere steden, omdat je voor dit ‘impulsconcept’ traffic nodig hebt. Lees hier het hele artikel.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!