Rotterdamse Lijnbaan krijgt nieuwe miljoenenimpuls

Rotterdamse Lijnbaan krijgt nieuwe miljoenenimpuls

De elf eigenaren van de Lijnbaan in Rotterdam hebben overeenstemming bereikt over renovatie van het tweede deel van de winkelstraat. Het gaat om het gebied tussen de Aert van Nesstraat en de Korte Lijnbaan.

De start van het tweede gedeelte van de renovatie van de Lijnbaan begint in het derde kwartaal van dit jaar. Gezamenlijk investeerden zij de afgelopen jaren al ruim tien miljoen euro in het management van de Rotterdamse binnenstad. Opgeteld investeren ondernemers en eigenaren zo’n twintig miljoen euro over een periode van tien jaar in het management van het Rotterdamse kernwinkelgebied. Het wachten is nu op de gemeente als belangrijke stakeholder, zegt voorzitter Rob Vester van binnenstadsvereniging UDS. “Wij hopen dat de gemeente het belang van de binnenstad als woonkamer van de stad gaat inzien.”

De eerste renovatiefase van de bekende winkelstraat was volgens UDS een ‘overweldigend succes’. “Door de renovatie van de luifels krijgt de Lijnbaan weer de sprankelende uitstraling die zij in de jaren vijftig had”, stelt Vester. Het ‘mistroostige beeld’ dat na de renovatie in de jaren tachtig ontstond, moet zo volgens hem verdwijnen.
 

Reacties 8


Ingrid Paupermans 10 mei, 13:37

Het blijft een troosteloze bende waar ik als Rotterdam met een grote boog om heen loop. Armetierige winkelpanden en smerige verzakte en afgeleefde straten eromheen. Wat zie je er lopen overdag en 's avonds: Groepen tieners en scholieren. Wat zie je er voor winkels: Spijkerbroeken en t-shirts. Voor je lol ga je niet naartoe. Volwassenen met een beetje klasse zie je er niet.


J B 20 apr, 12:22

Ik hoop voor de Rotterdammers echt van harte dat deze investering geen doorgang vindt en de gemeente er evenmin geld in investeert. De Lijnbaan is één van de laatste stukjes Rotterdam die in de voorgaande decennia het imago van de stad tot het nulpunt heeft doen dalen. Nu Rotterdam extreem veel geïnvesteerd heeft in het oppoetsen daarvan en het z’n vruchten begint af te werpen, is het pijnlijk te vernemen dat juist de kern van alle ellende een financiële injectie krijgt om ‘op te poetsen’. Het is alsof je bijna bent genezen van de meest vreselijke ziekte, maar ter ere daarvan besluit om juist de oorzaak in het zonnetje gaat zetten. Een vorm van zelfpijniging als teken dat je liever eigenlijk nooit volledig wil genezen.


Jakob Aan 18 apr, 13:54

De stad Rotterdam is mooier dan ooit, maar het hart van de stad blijft niet kloppen. Een van de redenen is troosteloze bebouwing die in het Lijnbaankwartier staat.


Jan De Vries 18 apr, 12:13

De Lijnbaan is nog treuriger geworden met de laatste verbouwing. Wat een lelijke afgang en wat een slechte marketing praatjes van UDS. De footprint mag van mij behouden worden, maar we moeten eens af van die lelijke containers. Mensen kunnen die echt niet waarderen al heeft het geschiedenis. Een authentieke drol koester je ook niet. De Lijnbaan moet over in een modern jasje!


Nel Wagner 17 apr, 21:07

Je vindt 'm mooi of je haat hem, de Lijnbaan. Dat geeft niet, zo blijven we er over praten. Ik vind de Lijnbaan beladen met geschiedenis, met Rotterdamse lef gebouwd door ondernemers waaronder mijn grootvader in het gebombardeerde hart van Rotterdam, en tijdloos. De extra bouwlaag op het niet monumentale deel geeft een nieuwe dimensie. En nu weer de prachtige verlichtte gevel van de Bijenkorf. Hoe mooi is Rotterdam city.


Johannes S. 17 apr, 13:54

Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.

Zelfde geldt ook voor de huidige Lijnbaan bebouwing. De gemeente verzaakt samen met de vastgoedbeheerders om met een grootschalig plan van aanpak te komen. Sloop is daarin onvermijdelijk.


Seb Seb 17 apr, 13:05

Goedkoper is het om de Lijnbaan gewoon tegen de vlakte te duwen en een heel nieuw winkelhart te realiseren die past bij de huidige ontwikkelingen in retail. Grotere oppervlaktes voor grote retailers en grote oppervlaktes waar je meerdere kleinere winkels in kunt samenbrengen. Horeca met leuke terrassen en bijvoorbeeld een mini straattheater voor spelende artiesten.


Dennis Eichhorn 17 apr, 12:49

Met alle respect, maar dit is gewoon een drol oppoetsen. De luifels zien er inderdaad fris uit, maar het verandert niets aan de structurele gebreken van de Lijnbaanunits. Veel te kleinschalig en de eerste verdiepingen veel te gesloten. Er zou hier heel veel meer moeten gebeuren. Toevoegen van woningen bovenop de bebouwing, expeditiestraten aanpakken en waar mogelijk verlevendigen. Op zijn allerminst zou er een extra bouwlaag op de huidige bebouwing moeten komen (zoals ze nu ook bij het niet-monumentale deel aan het doen zijn) omdat je daarmee beter voldoet aan de eisen van de grote retailers. Zo heb je meer kans op flagshipstores en nieuwe namen in het winkelaanbod.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!