Coop in het rood door overname Emté

Coop in het rood door overname Emté

Supermarktketen Coop heeft vorig jaar een verlies van 1,4 miljoen euro geleden. Dat is het gevolg van de verbouwing van Emté-supermarkten en de openingen van nieuwe winkels.

Coop investeerde vorig jaar meer dan 150 miljoen euro, mede door de aankoop van 51 Emté-vestigingen. Daarvan zijn er tot eind vorig jaar negentien omgebouwd. Daarnaast zijn er per saldo nog eens acht winkels geopend, waardoor er in totaal 27 vestigingen bijkwamen. De verbouwingen en openingen hebben volgens Coop een ‘behoorlijke incidentele impact op de organisatie en resultaten’. Het verlies bedraagt zo’n 0,2 procent van de omzet, die op 1,2 miljard euro uitkwam.

De acquisitie van Emté heeft Coop naar eigen zeggen een ‘uitstekende geografische fit’ opgeleverd, die zijn positie verder verstevigt. Het marktaandeel is toegenomen tot 3,3 procent. Bovendien groeide de onlineomzet met 240 procent dankzij de introductie van een bestelapp.

De resterende winkels van Emté worden in de eerste helft van dit jaar omgebouwd. Dit voorjaar doorbrak Coop al de grens van driehonderd vestigingen.
 

Reacties 4


Frits Vries 18 apr, 17:02

Ja ja
Coop is de duurste..
Reclame van 1.99 nu 1.98
Begin als eerste te vergelijken groente en fruit.
Eerst kijken dan roepen.
Nix kortzochtig.
Niet voor niets marktaandeel verloren


Adri Sebrechts 18 apr, 12:56

Door een afstudeeropdracht aan de universiteit van Tilburg is gebleken dat als je een heel jaar door bij dezelfde supermarkt boodschappen doet en gewoon bij die ene supermarkt ook gebruik maakt van de aanbiedingen, dan zit er aan het eind van het jaar nauwelijks honderd euro verschil in je totale uitgaven tussen al die supermarkten. Ze maken allemaal reclame dat ze de goedkoopste zijn, en uiteindelijk zijn ze allemaal even duur. Ik geloof niet zo in al die prijsverschillen, ze kopen bijna allemaal in bij dezelfde inkoopcombinaties en daar zijn er maar een paar van.


Koen Zeil 18 apr, 10:01

Lekker kortzichtige reactie. ???? Wat maakt jou beleving dat ze zo duur zijn? Wanneer ik naar de Albert heijn ga ben ik duurder uit. Denk dat het dubbeltje wisselen is. Ene product hier iets en andere daar.


Frits Vries 18 apr, 00:09

En doordat ze kei duur zijn .en snel duurder worden.
Totaal geen benul wat de concurrentie prijzen zijn.
En dat voor een coöperatie.
Met wie maken ze samen het verschil??

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!