AO.com bestrijdt retouren met AR

AO.com bestrijdt retouren met AR

Elektronicaverkoper AO.com heeft zijn app uitgerust met een augmented reality-tool. Consumenten kunnen daardoor de producten van de Britse etailer virtueel in hun woning plaatsen. 

App-gebruikers kunnen de technologie gebruiken om bijvoorbeeld te kijken of een tv in de woonkamer past, maar ook voor koelkasten en fornuizen in de keuken. AO.com wil de functionaliteit, die nu bij geselecteerde productcategorieën beschikbaar is, later uitrollen naar de volledige website.

Dankzij AR hoeven consumenten niet meer hun verbeelding te gebruiken om te bedenken of een product in hun huis past, zegt managing director David Lawson in een toelichting. “Een van de meest voorkomende redenen om een product terug te sturen, is omdat het niet in de ruimte past waarvoor het was bedoeld.” 

De tool doet denken aan de AR-functie die Coolblue eerder dit jaar in zijn app introduceerde, al is die alleen te gebruiken voor televisies. Ook de Nederlandse retailer hoopt daarmee het aantal retouren terug te dringen. Coolblue krijgt vijftien procent van de tv’s retour, omdat het formaat anders blijkt dan gedacht.

RetailTrends