Aldi komt in opstand tegen de boodschappentest die jaarlijks wordt gehouden door het tv-programma Kassa. Volgens de supermarktketen wordt in de opzet van de test alleen gekeken naar de prijs, terwijl de kwaliteit van een product niet wordt meegerekend. Aldi overweegt medewerking aan het programma op te zeggen als Kassa zijn testmethode niet aanpast. Daarnaast onderzoekt de supermarkt eventuele juridische stappen.
“De consument wordt misleid door deze test”, meldt een woordvoerder van de Duitse supermarktketen. “Kassa vergelijkt appels met peren.” Aldi stelt dat een klant in de supermarkt niet alleen de 27 budgetproducten koopt die voor de boodschappentest worden gebruikt . “De gemiddelde consument praktisch nooit alleen de allergoedkoopste merken, maar ook huismerken en A-merken.”
Aldi zegt in gesprek te willen gaan met diverse experts om te kijken hoe de consument beter inzicht kan krijgen als het gaat om de prijs- en kwaliteitverhouding bij zijn producten. Hierbij wil de supermarkt ook Kassa en de Consumentenbond betrekken. “De Consumentenbond heeft namelijk soortgelijke testen uitgevoerd waartegen we ook bezwaren van gelijke aard hebben.” Aldi komt daarnaast in verzet met de campagne ‘Scherpe prijs én kwaliteit, dat is pas kassa!’.
Kassa kocht voor de boodschappentest bij zes verschillende supermarkten 27 producten, die een gemiddeld gezin wel eens in huis haalt. Dirk kwam het goedkoopste uit de test, terwijl de rekening bij Aldi en Lidl het hoogst uitviel.
Reacties 0