Pearle-moeder groeit maar is minder winstgevend

Pearle-moeder groeit maar is minder winstgevend

GrandVision heeft zijn omzet in het eerste kwartaal zien groeien met 6,7 procent tot 974 miljoen euro. De winstmarge van het brillenconcern liep echter terug, blijkt uit de kwartaalcijfers.

De vergelijkbare omzetgroei van het bedrijf achter Pearle, Eye Wish en Charlie Temple kwam uit op vijf procent. De aangepaste ebitda-marge liep met 0,7 procentpunt terug tot 14,2 procent. Dat heeft volgens GrandVision onder meer te maken met de managementwisselingen in de Benelux. Daarnaast heeft het optiekconcern zijn personeelsbestand uitgebreid, wat heeft geleid tot hogere kosten.

GrandVision had aan het einde van het eerste kwartaal wereldwijd 7216 winkels, zo’n 120 meer dan een jaar eerder. Dat komt vooral door de overname van de 108 vestigingen van de Spaanse brillenketen Optica2000. 

GrandVision nam onlangs ook de Nederlandse webwinkel Charlie Temple over. Die acquisitie droeg, samen met enkele overnames van individuele optiekwinkels, 1,3 procent bij aan de omzet van de grootste markten van het bedrijf. Naast Nederland en België behoren daartoe onder meer Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en het Midden-Oosten.
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends