Zalando onder de streep nog altijd in het rood

Zalando onder de streep nog altijd in het rood

Zalando heeft het eerste kwartaal afgesloten met een nettoverlies van 17,6 miljoen euro. Dat is tweeënhalf miljoen euro meer dan in het eerste kwartaal van 2018.

De omzet van Zalando liep met 15,2 procent op tot net geen 1,3 miljard euro. Meer dan de helft daarvan, bijna 646 miljoen, was afkomstig uit de landen buiten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Hoewel de modewebwinkel netto nog in het rood staat, verbeterde de winstgevendheid wel. Het aangepaste bedrijfsresultaat (ebit) kwam uit op 6,4 miljoen euro, tegenover vierhonderdduizend euro een jaar eerder. De ebit-marge verbeterde van 0 naar 0,5 procent.

Zalando kreeg in het eerste kwartaal bijna 924 miljoen bezoekers op zijn site, een groei van bijna dertig procent. Daarvan is inmiddels 82,4 procent afkomstig van mobiele devices. De etailer laat verder weten dat het aantal actieve klanten is gegroeid van 23,9 naar 27,2 miljoen en dat er 31,4 miljoen bestellingen zijn geplaatst: een toename van bijna een kwart. Het gemiddelde bestelbedrag nam iets af, van 59,40 naar 57,10 euro per mandje.

Zalando laat weten tevreden zijn over zijn resultaten in het eerste kwartaal, die in lijn liggen met de verwachtingen voor dit boekjaar. De etailer liet vorige maand al weten op een positief bedrijfsresultaat van meerdere miljoenen te rekenen, waarmee de verwachtingen van marktanalisten werden overtroffen.
 

Reacties

Nog steeds verlies.....

Geplaatst door Serge Van Der Poorten op 2 mei 2019 om 09:00

En de EBITDA is maar marginaal positief....

Geplaatst door Aart Bode op 2 mei 2019 om 09:40

5 miljard omzet per jaar en nog nooit winst gemaakt. In de oude economie ging zo'n bedrijf failliet.

Geplaatst door jeroen fiers op 2 mei 2019 om 12:41

Onmogelijk verdienmodel. Hoe is het mogelijk dat de aandeelhouders elk jaar weer meegaan.

Geplaatst door Ad Ottenheim op 2 mei 2019 om 13:38

Wat een geklaag toch altijd over verdienmodel. Welk fysieke retailer groeit met 15%? Als alle fysieke retailers straks weggeconcurreerd zijn op prijs en gemak, zal Zalando lachend hun prijzen verhogen en winsten gaan maken. En misschien koopt Amazon het bedrijf wel voor die tijd op. Ik zou dat vooruitzicht als investeerder wel zien zitten.

Geplaatst door Arul Elangovan op 2 mei 2019 om 23:54

Zalando concurreert niet op prijs. Ze zijn niet goedkoper dan kledingwinkels en kunnen de prijs dan ook niet verhogen want dan zijn ze te duur. Arul hierboven lijkt precies het soort investeerder dat zalando graag ziet komen. De investeerder zonder kennis van de kledingnarkt. Die zien niet dat de keizer geen kleding aan heeft.

Geplaatst door Pieter Van zoomeren op 3 mei 2019 om 08:25

Ebit = winst vóór belastingen, noodzakelijke investeringen, rente en afschrijving. Hoe groot deze lasten zijn wordt tegen de borst gehouden. Normaal voor retail is 8 tot 12% van de omzet. Bijvoorbeeld ZARA: 26 miljard omzet, EBIT 3700 miljoen. Zalando omzet dik 5 miljard (aangepast?) EBIT geen +500 miljoen maar 117 miljoen. Wat betekend 'aangepast' en mbt belasting en lasten is er veel onbekend (retouren?). Om dat 'gunstig' te noemen moet je veel lef hebben. Zou net zo goed een piramidespel kunnen zijn.

Geplaatst door huub blom op 3 mei 2019 om 17:50

Laatste nieuws









RetailTrends