Populariteit van retourpinnen neemt toe

Populariteit van retourpinnen neemt toe

Een grotere groep Nederlandse consumenten heeft vorig jaar gebruikgemaakt van retourpinnen. Met name bij winkels die duurdere producten verkopen, zoals kledingwinkels en meubelzaken, lijkt de terugbetaalmethode aan te slaan. Het gemiddelde retourpinbedrag was daar 51,50 euro.

Het bedrag dat Nederlandse consumenten vorig jaar via retourpinnen terugkreeg, was goed voor 217 miljoen euro, blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland. Dat gebeurde via 4,2 miljoen transacties. Het jaar daarvoor ging het nog om een bedrag van 148 miljoen euro via 2,9 miljoen transacties. Ook betaalmogelijkheden als Tikkie worden meer gebruikt, wat ook een alternatief is voor betalen met contant geld.

In 2017 leek de populariteit voor retourpinnen niet echt van de grond te komen. Tachtig procent van de Nederlandse consumenten had toen nog nooit gebruikgemaakt van de mogelijkheid. Onderzoek van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen liet destijds al wel zien dat Nederlanders over het algemeen positief tegen retourpinnen stonden, met name vanwege het gemak en de veiligheid.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!