MediaMarkt doet liever 'een heleboel kleine gokjes'

MediaMarkt doet liever 'een heleboel kleine gokjes'

MediaMarktSaturn wil zijn winkels in toenemende mate inzetten om meer van zijn consument te weten te komen. Dat doet het bedrijf door te innoveren in de winkels en online. Door de vele innovaties die het bedrijf doorvoert, lijkt het alsof het met hagel schiet, maar er zit wel degelijk een strategie achter. Dat vertelt Martin Wild, Duitse chief innovation officer bij MediaMarktSaturn, in een interview in het meinummer van RetailTrends.

“Het tempo van de technologische innovaties ligt steeds hoger. Je kunt nog zoveel businesscases bedenken, maar je weet nooit zeker welk concept in de toekomst echt aan zal slaan. In plaats van te gokken op één technologie, doen wij lievere een heleboel kleine gokjes. Op die manier leren we veel over verschillende technologieën en kunnen wij een concept snel uitrollen zodra de markt er klaar voor is”, stelt Wild. 

De innovaties komen tot stand in de Retailtech Hub. Het heeft onder meer een scan and go-winkel opgeleverd in Hamburg. Klanten kunnen daar via creditcard, PayPal of Google Pay betalen. En er is een automaat bedacht door een Israëlische startup waar consumenten hun oude smartphone kunnen inruilen. Die automaat wordt momenteel getest in de Saturn-winkels in Berlijn. Ook loopt er een test met augmented reality en een handig navigatiesysteem dat klanten in de winkel naar het juiste product leidt. 

Ook geeft Wild toe dat het wel eens mislukt, maar dat is naar eigen zeggen onvermijdelijk. Een voorbeeld daarvan is een pilot met 3D-printen. Consumenten konden een smartphonehoesje laten printen in de winkel, maar de printers waren te traag. Daardoor moesten de hoesjes uiteindelijk in een fabriek worden geprint en de klant kreeg het hoesje thuisgestuurd. “Kleinschalige mislukkingen zijn goedkoper dan grootschalige. En doordat we er openlijk over spreken, leren we er veel van.” Het meinummer is hier digitaal te lezen. Nog geen member? Ontdek de mogelijkheden voor een membership van RetailTrends.

Reacties 1


C B 13 mei, 14:25

Lean start up methode toepassen in retail (innovaties & store concepting) is ook in retail land de toekomst naar mijn menig. MVP's ontwikkelen, proef projecten waar vooral de kosten nog beheersbaar zijn om (iets beters) te bouwen, meten en ervan te leren. Sommige projecten doorzetten en soms er helemaal mee stoppen om met iets anders te komen. Na enige tijd moet er wel een prototype /concept store uitrollen anders raakt je misschien de consument kwijt. Ik kijk er iig nu al naar uit Mediamarkt! Heel veel succes!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!