Consumentenbond treedt op tegen verkoopvoorwaarden AliExpress

De verkoopvoorwaarden die AliExpress hanteert zijn in strijd met de Europese consumentenregels, zo meldt de Consumentenbond. De organisatie vraagt daarom samen met vijf andere Europese consumentenorganisaties aan nationale toezichthouders om op te treden tegen de Chinese webwinkel.

De voorwaarden zeggen onder meer dat bij problemen met een leverancier, de koper naar een arbitrage-instituut in Hong Kong moet gaan. Europese wetgeving biedt de mogelijkheid om ook naar een rechter in eigen land te stappen. Bovendien mogen klanten van AliExpress de zending niet binnen veertien dagen retour sturen zonder opgaaf van reden, iets dat wel mag in Europa. 

De kwestie is door de Consumentenbond aangegeven bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). “Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren. Dat is niet onderhandelbaar”, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. 
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!